Goya’s Ghosts, Milos Forman, 2006
De clerus kijkt met argusogen naar Goya’s liederlijke prenten en voelt zijn muse — Natalie Portman — grondig aan de tand.
Milos Forman bedient zich van een bepaald idioom, dat met gemak naar recentere gebeurtenissen verwijst. Wie zijn al die Spanjolen, Fransozen en Engelsen?
Hoeren op het plafond van de kapel.
De Spaanse Inquisitie wist al hoe je het ultieme bewijs kunt verkrijgen.
Natalie’s vegetarische neigingen komen haar duur te staan.
Gelukkig schieten de Franse vrijheidsverbreiders te hulp.
15 jaar inquisitie gaan Natalie niet in de koude kleren zitten.
De voormalige priester-met-jeuk-in-de-lendenen heeft in Frankrijk een nieuw geloof geleerd: Mensenrechten!
De Fransen waarderen het werk van Jeroen Bosch maar matig.
Na 15 jaar is Natalie weer 15.
De Engelsen bevrijden de Spanjolen weer van de Fransen. Oud-inquisiteurs staan terecht voor de Inquisitie. Puntmutsen bestonden al, elektriciteitskabels zouden pas veel later uitgevonden worden.
Leave a Reply