Subsidie is gratis geld. Zonder gratis geld moet er gewerkt worden. ‘In plaats van veel kunstenaars een beetje te geven’, schreef Luiten in Second Opinion, een recente publicatie over beeldende kunstsubsidies in Nederland, ‘zouden minder kunstenaars een hoger bedrag moeten krijgen.’ En dat gaat een groep van 373 kunstenaars te ver.
“Deze maatregel zou kunstenaars dwingen laagbetaalde baantjes aan te nemen die het ze ‘schier onmogelijk maakt om zich artistiek en professioneel te ontwikkelen’.”
Ik ben benieuwd naar die groep van 373 kunstenaars. En naar de inhoud van die brief.
Want:
“‘Kunstenaars worden afgeschilderd als subsidievreters’, zegt Lisa Couwenbergh. ‘Dat is niet alleen het beeld van de buitenwacht, maar nu ook van binnenuit.’”
Ik zit hier nu echt vol vragen hoor.
Om te beginnen
1. Is dit nu een echte brief van Lex ter Braak aan Lisa Couwenbergh? Aangezien Ewoud contact heeft met Lisa C. moet dat toch bekend zijn? IHoe komt ene J. Voeten dan aan die brief?
2. Waarom prijst Ewoud Lex ter Braak uitgebreid om zijn vermeende openheid naar aanleiding van de publicatie van bovenstaande brief, terwijl een gebrek aan openheid het laatste is dat Lex ter Braak verweten kan worden als openener van de hele discussie, waarbij Ewoud nu als eerste de stekker uit dit net op gang gekomen vrij uniek open debat trekt? Wat is er gebeurt buiten bovenstaande discussie die binnen redelijke grenzen vrij behoorlijk gevoerd wordt, naar internet-‘forum’ begrippen?
3. Waar is de lijst in te zien van de 370 kunstenaarsnamen?
4.Is mijn indruk nou juist dat die lijst via een opt-out-achtige constructie tot stand is gekomen?
Het zijn dingen die me nu toch wel steeds een beetje bezighouden. En daarbij, maar dat terzijde, het stoort me gewoon steeds, is rondwentelen dubbelop.
@Ewoud
“ik reageerde om diezelfde reden toch al niet veel, en meestal in iemands verdediging”
Dat lijkt me hier nu juist niet echt nodig. Wanneer je tussen de ruis door leest staan er wel degelijk overwegingen die de moeite waard zijn.
Is het niet eerder schrik van gebrek aan bijval waardoor je je terugtrekt?
@allemaal hierboven, ok, nog een laatste laatste postje van mij
http://www.vpro.nl/programma/deavonden/afleveringen/35385869/items/36559357/
voor als jullie het hebben gemist
tot ziens en wellicht praten we dan verder …
@vrienden,
Het schijnt dat men beledigd is door mijn laatste bericht. Zelf denk ik dat de reactie van Jonas het bericht beledigend maakt.
Ik kom er in deze discussie achter dat wij er toch niet uit komen. En, ja ik heb naast deze soms leuke hobby inderdaad betere dingen te doen. En die hebben niks met kunst te maken. That’s life (Dat is Engels, Jonas)
Te horen via bovenstaande geluidslink, deze prachtzin van ondertekenaar Jerome Symons:
“Als Balkenende dezelfde termen gebruikt, en Plasterk ook, als Lex Ter Braak misschien wel geïntroduceerd heeft, de afgelopen twee jaar, dezelfde premier die om de positie van Nederland aan de Nato-tafel te garanderen troepen inzet zonder kennisgeving aan het parlement, in Uruzgan, als dat soort termen, retorische figuren dus beginnen samen te vallen, dan vind ik het bijzonder eng worden.”
wow, kinders.
pas op de plaats, want wat een aanvallen.
er is hier een zekere ewoud die zich inzet voor een zaak. die is vervolgens blij dat lex ter braak zijn repliek hier openbaar maakt.
als dat vervolgens fake blijkt te zijn, dan is hij teleurgesteld en heeft hij een goede reden om het concept internetforum te wantrouwen, is het niet?
en in plaats van een beetje respect ontstaat vervolgens de galspuiterij die hij voorspeld had.
zulke nauwe tunnelvisies zijn al eng genoeg, maar met zijn allen in dezelfde tunnel? dat is pas eng.
Fake blijkt te zijn? Die brief is gewoon van Lex ter Braak: http://www.fondsbkvb.nl/00_home/content/nieuws/3613.php
Ewoud beklaagt zich over het feit dat die brief niet door Lex ter Braak persoonlijk hier is gepost, niet over de veronderstelling dat de tekst door iemand anders dan Ter Braak geschreven zou zijn.
@Erik
Na je gisteravond gesproken te hebben, ondersteund door een alcoholwalm van jou kant, begrijp ik de herkomst van het tekort aan coherente retoriek dat je in een discussie als deze voert. Mijn Engels is verder uitstekend, daar heb ik je uitleg gelukkig niet voor nodig, van jou volkomen willekeurige en ongefundeerde uitspraken kan ik dat helaas niet zeggen.
@ Jonas
De titel had eerder moeten zijn; ‘Een kunstenaar is een lui en semi-intellectueel varken dat zich rondwentelt in een bad van..’
m.a.w probeer eens wat meer inhoudelijke argumenten te gebruiken die berust zijn op feiten en niet die in strijd zijn met de werkelijkheid..
weet wat je zegt!!!
@ John Huisert
Zie mijn vorige posts, heb er van jou nog geen enkele weten te bespeuren in deze discussie. En over argumenten gesproken, daar bedoel je hopelijk niet: “De titel [van deze discussie] had eerder moeten zijn; ‘Een kunstenaar is een lui en semi-intellectueel varken dat zich rondwentelt in een bad van..’”, dat kan ik geen argument noemen, wel een gebrek aan creativiteit.
@jonas
hahaha die Jonas toch, lees dit nog eens goed na;
‘Open markt economie’ heeft te maken met een situatie van vraag en aanbod binnen een samenleving zelf, zonder overheidsbemoeienis. Subsidiewetgeving kan raakvlakken zoeken met deze economie, maar maakt er per definitie geen deel van uit. Dat is een onmogelijk te trekken parallel.’
gebruik INHOUDELIJKE argumenten die berust zijn op FEITEN en WAARHEDEN..
trouwens, over creativiteit gesproken ik heb zo net je werk bekeken….. leuk zo van die herhalingen..
jammer, dit.
had graag gezien dat jonas zijn laatste reactie naar ewoud de laatste was geweest. hadden jullie dat niet een mooie afsluiter gevonden?
prachtig toch?
iemand die zo graag het intellectuele, politiek correcte kunstenaartje speelt en vervolgens iemand anders zijn eigen mening niet gunt?
die verbaal inderdaad zo sterk is dat hij die meningen ook best de kop in kan drukken (met ook dat alleen als doel)?
en gadverdamme, als hij het dan eens is met iemand die een commentaar brengt op zijn welgeformuleerde uitspraken dan brengt die gene ook echt “een juist commentaar aan op zijn reactie”.
meneer heeft dus nog steeds de waarheid in pacht.
hij brengt niets als zijn mening maar alles als De Waarheid. en dat zonder ruimte te laten voor anders denkenden.
kan duiden op een psychose, zou me niks verbazen.
maar als we binnen politiekere termen willen blijven dan heet dit volgens mij fascisme
hallo daar in klein Nederland. Gewoon maken die kunst, met of zonder klein baantje. Gebruik jullie creativiteit ook in het vinden van fijne goedkope werkruimte, materialen. Leer zelf je autoi te repareren. Koop geen onnodige troep in je huishouden. Neem een moestuintje, werkt erg inspirerend en ontspannend en de kwaliteit is beter dan groente uit de winkel. Leer zelf konijnen slachten indien je graag vlees (duur) eet.
Subsidie aanvragen kost veel tijd, als je er zin in hebt moet je dat doen, maar pas op, vaak kost het veel tijd en lukt het uiteindelijk nog niet. Als je het niet wilt, niet doen.
Het is denk ik onmogelijk in Europa te verhongeren. Ook is het niet zo belangrijk om geld te verdienen. Veel belangrijker is het door te werken.
Ik persoonlijk vind het juist erg prettig dat het opbouwen van een eigen praktijk als modern kunstenaar erg moeilijk en zwaar is. Hierdoor leef ik veel creatiever en heb ik meteen een erg aangenaam perspectief op ‘de samenleving’. Bovendien heb ik veel minder zorgen en heb ik geen tijd om mijn ideeen met bijvoorbeeld televisie kijken en winkelen te bezoedelen.
Hoe ik het ook wend of keer: hard aan
mij ‘dingen’ werken is en blijft mijn enige weg. Dat volhouden, blijven ademen en goed gehumeurd blijven en doorwerken. Mij gaat het erom dat ik de beelden in mn hoofd in materiaal om kan zetten, door mijn leefwijze kunnen deze materialen alles zijn, net wat zich aandient.
Ik werk zonder subsidies. Mijn kunst is ‘maatschappijkritisch’ en voor mezelf kan ik geen geld aannemen zonder dat het werk af is. Mischien ben ik diep van binnen meer een soort banketbakker dan een moderne kunstenaar. Ben er wel trots op dat ik ongeveer voltijd aan mijn werken werk en merk dat het meer en meer herkend wordt. Geld is een geheel ander iets…
Veel succes iedereen en wees vooral ook voorzichtig bij het werkproces zelf: raampje open bij het schilderen, niet teveel met polyester werken, oorkappen op als de machines luid zijn, stofkapje als het stuift en NOOIT de beschermkap van je haakse slijper afhalen. Zo komt het uiteindelijk allemaal best wel goed.
tja, met mooie woorden verbloem je de inhoud niet.. om met de woorden van erik afsluiten; Ik ga me maar weer eens met zinnige dingen bezig houden, en morgen weer lekker lang uitslapen..
@m die het spoor bijster lijkt en het f-woord meent te moeten ophoesten:
“als we binnen politiekere termen willen blijven dan heet dit volgens mij fascisme”
Marcel Moring schrijft over oud fout en nieuw fout en over hedendaags fascisme op http://www.marcelmoring.com/ (mm09092007)