Volgens de meeste nederlandse commentaren een softe bedoening en niet relevant tot de tijd waarin we leven. Uw Trendbeheer verslaggever is een andere mening toegedaan; zelden een heftigere tentoonstelling over macht en erotiek gezien dan deze provocatieve show. Alle pijnpunten van de huidige maatschappij zitten erin maar dan vertaald naar een educatieve overzicht van de betekenis van porno in onze (kunst)wereld. Niet volledig maar wel moedig.
Geproduceerd in Rotterdam en straks de hele wereld over… Ga dat zien nu het nog kan! Tot 2 December.
En u krijgt korting als u zich bij de balie meldt als ‘vriend van Trendbeheer’.
Poetische werkjes van Robert Mapplethorpe
Uit dezelfde serie: Robert Mapplethorpe – Jesse McBride
Indrukwekkend overzicht van Henrik Olesen van (veelal islamitische) landen waar homofilie illegaal is en tot de doodstraf kan leiden.
Het moraal van de jaren zestig LOVE, PEACE and HAPINESS, Robert Indiana
Het moraal van de jaren 80, General Idea – AIDS behangpapier
Klasieke Kienholz
Bruce Nauman Seven Figures
Atelier van Lieshout
Verboden in Marokko: het geweldige BUTT blaadje
Instant klasieker van Marc Bijl
“PORN” -as a label for the spirit of the time, for the perversity of the current political and social processes, for the insistent, penetrating nature of fanatic messages that drive precision bombs in Afghan mountaintunnels and airplanes into skyscrapers- modefies the catchword “LOVE” from the flowerpower movement of the sixties, for which Robert Indiana created the memorable symbol, and “AIDS” from the eighties, which General Idea transformed in their poster series.
En natuurlijk best wel wat lekkere sexfilms oftewel Pornoklasiekers die je gezien moet hebben.
Ik word een beetje flauw van TB als publicitair outlet naar believen van de heer Marc Bijl. Ik vind het prima om naar een verslag van een expo te kijken maar kan dat wat minder ingebed ziin in zelfpromotie aub?
Sluikreclame is nikserig, om maar een ander gevaar van geen redactie voeren te noemen.
Hij ís, volgens het TB colofon, de redactie, toch?
————–
Links naar ander commentaar via google:
http://www.volkskrant.nl/select/kunsttips/article466802.ece
http://www.8weekly.nl/index.php?art=5629
En zijn naam staat er gewoon boven, van sluikreclame is hier dus al helemaal geen sprake. De aanprijzing ‘instant klassieker’ vind ik overigens nog best licht voor je meest verse werk waarmee je je als internationaal vermaarde bohemien-artiest uit mag leven in je eigen Rotterdamse achtertuin, het staat daar nog na te druipen en het aha-moment zit na lange doorwaakte nachten met veel koud afdouchen nog vers in je geheugen. Kom kom Jack, niet zo zuur.
Oef, blij dat je het zegt scheerdersasker. Ik zweette peentjes. Straks ontdekt die Segbars nog die kleine lettertjes linksboven, die Jeroen Bosch spellen. Laat alleen al dat wat op de subpaginas in de linkerkolom verschijnt!
Mooi verslag van de heer Bijl en ja natuurlijk is hij onderdeel van dat verslag. Bijna alle posten van zijn hand uit het verre buitenland zijn van hetzelfde laken een pak: daar waar de succesvolle kunstenaar vertoeft. Daar moet je (ook) zijn. Kom kom Jack niet zo zuur.
Jack is niet zuur, maar wel kritisch over dit type berichtgeving. En terecht, mijns inziens.
Het begon aardig met Marc, die na de uitnodigingen voor zijn tentoonstellingen verstuurd te hebben, ook trouw een paar foto’s op Trendbeheer wierp; altijd leuk om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen van ‘s lands artistieke talenten.
Het wordt echter kwalijk zodra er, zoals hierboven wel degelijk het geval lijkt, onkritisch en onbeargumenteerd tentoonstellingen worden aangeprezen en oordeel en reclame verdacht veel op elkaar gaan lijken.
Natuurlijk mag Bijl een waardering van exposities geven, maar er ontstaat middels zijn eenzijdige manier van berichtgeving een bepaald beeld van zijn criteria: ‘iedere tentoonstelling met Marc Bijl is een goede tentoonstelling,’ lijkt het zo langzamerhand, en dat is jammer; vooral omdat ik zeker weet dat dit een onjuist beeld is.
Kijk zo’n Maarten, die weet het mooi te verwoorden. Een kritische houding afdoen als zuur is defensief en getuigt van een weinig avontuurlijke houding die hoort bij het aftasten en opwerpen van meningen die aan elkaar worden getoetst. Misschien was dat de bedoeling van de mogelijkheid tot het posten van reacties ooit? Kritiek is een minimale vereiste bij een intentie voor debat. En debat is een mogelijkheid om middels het uitwisselen van de meningen meer licht te werpen op wat bindt of scheidt. Het verschaft inzicht.
Wat opvalt aan de posts van Marc is dat het alleen berichten zijn van eigen tentoonstellingen die nooit kritisch worden becommentarieerd. Tegelijkertijd staat hij in het colofon als 1 van de TB-ers. Dan mag je een iets bescheidener houding verwachten als je al tot deze beperkte keuze van posts besluit. Het verslagleggen van een expo als Bodypoliticx vraagt om een gedegen verslag, er wordt namelijk nogal wat in beloofd, verder doen er ook zo’n veertig kunstenaars aan mee. Als je dan besluit tot het plaatsen van 10 foto’s waarvan een groot deel in het licht van het eigen werk moet worden bezien (Robert Indiana en General Idea), dan is hier gewoon sprake van een promotionele zelfbediening. Het eerste stukje tekst doet nog een poging tot objectiviteit dat vervolgens compleet onderuit wordt geschoffeld met het laatste stukje tekst dat slechts dient om de veer in eigen reet te benadrukken. En vervallen dus alle criteria die horen bij een poging tot objectieve verslaglegging. Ook niet erg hoor maar skip dan het neutrale toontje en meldt gewoon dat we naar Marc B. moeten gaan kijken omdat we anders heel wat missen.
@scheerdersasker: mijn reactie gaat niet over de waardering voor het werk, wel over de constellatie waarin het aan de man wordt gebracht.
Verder maak ik slechts melding van een gevoel wat het bij mij oproept. Ik vind het niet koosjer. Ik kijk niet meer naar posts van Bijl omdat ik weet wat er komt, precies zoals elke pop-up gezeten achter dit schermpje door mij steevast wordt weggeklikt. Je kunt het zuur noemen maar je kunt het (als een volwassen consumer-oriented service) ook meenemen in de verder uit te stippelen strategie voor de toekomst. Doe je voordeel met reacties van je publiek. Misschien zijn er wellicht meerder mensen met dezelfde sentimenten als ik, je weet maar nooit.
En JB een vergelijk met de posts van jouw hand gaat niet op. Als jij je eigen aankondigingen fors zelf complimenteus inzet dan staan daar duizenden posts van andere (bijzonder interessante dingen) tegenover.
God, wat een geweldige post van mij toch weer.
OK, dus nu in alle zurigheid Marc op het eigen hakblok voor de bijl is gegaan: wie o wie weet ons dan te voorzien van een zinnig commentaar op dit politieke lichaam? (op Witte de With mag ook) Dat lijkt me een stuk zinniger dan de informatievoorziening van le grand artist onder een onzuivere loep te nemen net zo lang tot de mug er uitziet als een olifant.
Wat is nou het probleem met MB? De man staat in het colofon, en komt nog eens ergens. Uit de aard van zijn eigen kunstenaarschap komt hij vooral op gelegenheden waar hij zelf iets van doen heeft. Die eigenreclame hoort voor mij bij MB. Ik zou ook niet weten hoe hij het anders zou moeten opschrijven. Jalousie de métier (waar dit al snel op begint te lijken) vind ikzelf hogelijk onzinnig.
Mocht je vinden dat bepaalde aspecten op TB onderbelicht zijn: reageer je niet af in de comments maar mail JB met je eigen kopij voor publicatie als post. Zelfpromotie mag best.
Het probleem met Bijls positieve belichtingen van tentoonstellingen waarin hij zelf voorkomt is dat het ook niets meer is dan dat: de tentoonstelling hoe dan ook een pluim indrukken – zijn eigen werk voorop – terwijl een gedegen beschouwing, argumentatief onderbouwd (zijn eigen aanwezigheid in de line-up als ‘argument’ niet meegerekend) ontbreekt. Natuurlijk hoeft niet alle berichtgeving op Trendbeheer van dergelijke argumentatie vergezeld te gaan, maar op het moment dat Bijl dergelijke bewoordingen start begeeft hij zich al op het vlak van een beschouwing – laat het dan tenminste een goede beschouwing zijn.
Het is niet de veronderstelde zelfpromotie, maar het in loftuitingen meesleuren van alles er om heen, terwijl een tentoonstelling, ongeacht de kwaliteit van de individuele getoonde werken, nog steeds kan falen.
Een kunstenaar is meestal geen criticus, en al helemaal niet van tentoonstellingen waar hij zelf aan meedoet. Aleen het feit op zich dat de kunstenaar deelname aan een tentoonstelling toezegt, wijst erop dat er een positieve houding ten opzichte van het gebonene bestaat. Daarnaast is er zoiets als collegialiteit. Als je meedoet, ga je daar in het openbaar niet over zeiken.
Misschien moeten er kleine kopjes boven alle postjes met schaamteloze zelfpromotie, zodat de lezer gewaarschuwd is.
Prima, kritiek, maar het begon met bovenstaande eerste reactie van Segbars. Dat zet de toon, meer inhoudelijkheid lees ik de opvolgende postings (helaas) niet.
Over deze expositie kan/wil ik persoonlijk niet oordelen want ik weet er te weinig van. Maar als je kan motiveren wat er verkeerd aan is: schrijf het op. Desnoods in de comments.
Jack, mijn reactie gaat zomin over het werk van MB als die van jou dat deed; ik vond je eerste reactie alleen een beetje kort, onsegbars kort als ik zo vrij mag zijn. Het mag van mij best kritisch, maar dan graag meteen de hele emmer. Het leven is te kort.
Het leven is te kort???? En blogreacties te lang soms haha. Welke kunstenaar is nou criticus van eigen tentoon? We moeten blij dat er een post staat, eerdere speurtocht naar zinnige kopij over de tentoon had niet veel opgeleverd. Bovendien is dit des TB’s: plaatjes in vredesnaam plaatjes. Zo.
mb = king
Je kan Marc Bijl toch niet gaan verwijten dat hij Marc Bijl is, Jack. Ik ben het helemaal met Jan Cioran eens! En flauw worden van en het gevoel hebben dat vind ik ook niet echt een zinnige bijdrage tot een degelijk debat. Ik zie Marc’s bijdragen met plezier, allemaal info waarmee ik het mijne doe.
Het wachten is nog steeds op de keiharde recensie-site met vergaande redactionele bevoegdheden die door een sterke man of vrouw worden gebruikt om het niveau op een verantwoordde hoogte te houden!
Kees, ik dacht dat ik mijn mening meer dan voldoende heb verduidelijkt. Die steen in de vijver heb ik onderbouwd. Waarom dan nu deze reactie? Je richt je niet tot de kritiek die ik geef.
Moet ik dan nu ook weer gaan zeggen dat dit geen zinnige bijdrage is?
En over de opmerkingen van Cioran, volgens mij staat daar precies wat ik bedoel: scheidt de zelfpromotie van de beschouwing.
!
Je moet wel kunnen lezen Segbars. Het is maar wat je beschouwing noemt. Bij “u krijgt korting als u zich bij de balie meldt als ‘vriend van Trendbeheer’” “Poetische werkjes van Robert Mapplethorpe” en “het geweldige BUTT blaadje” amuseer ik me al kostelijk. Ik zit helegaar niet te denken van nounou das ook niet objectief…
De plank geheel en al misslaan is ook een vak. Je wauwelt over wat er niet staat.
hee ss, dat is nog eens een verhelderende mededeling waar we mee verder komen. Als MBking= dan moet jij wel zijn in zwart rubber gestoken geile likslaaf zijn?
Nou Jack, deze reactie komt voort uit mijn inschatting dat het je gevoel is dat tot een naar mijn gevoel buitenproportionele actie tegen de posts van MB aanleiding geeft. En dan kan je dat nog zo brilliant onderbouwen en dan ben ik het er nog niet mee eens.
Ik vind ook dat je van de foute vooronderstelling uitgaat dat Trendbeheer het weblog is dat jij graag zou zien, maar dat is het nou eenmaal niet. Het eerder genoemde keiharde recensieblog waarover ik het hiervoor had is iets waarover ik het afgelopen week met diverse mensen gehad heb: er is duidelijk behoefte aan, maar daar is meer voor nodig dan een kunstenaar die het erbij doet.
Nou Kees, dan ben ik benieuwd naar jouw keiharde recensieblog als je nu al helemaal van je theewater raakt van:”ik word een beetje flauw”, net als meerdere medeposters hier. Wat moet dat dan wel niet worden als iemand uitroept: dat is helemaal kut. Zijn daar dan nog wel superlatieven bij te vinden die meer gaan uitdrukken dan ‘buitenproportioneel’ en dergelijke?
Dit is inderdaad slechts een feed van posts. Dat neemt niet weg dat er een verkeerd beeld kan ontstaan uit wijze van plaatsen door de heren TB.
Nog 1 punt wil ik adresseren dat velen verkeerd begrepen hebben. Toen ik zei dat de exposities nooit worden becommentarieerd waaraan MB deelneemt, werd daarmee niet bedoeld dat hijzelf een recensie zou moeten schrijven over de expo. Er staat dat hier nooit een commentaar staat, ik bedoelde daarmee TB als geheel, inclusief alle redactieleden. Zo onstaat er een beeld van het omhoog schrijven van een expositie waaraan je meedoet terwijl ander expo’s wel kritisch worden gereviewed. Dat oogt scheef, beste heren.
Goed, het ontspoort hier enigszins. Dat was niet mijn bedoeling. Ik wil graag mijn excuses aanbieden aan allen die hier vannacht slecht door hebben geslapen. Als we het niveau gaan bereiken van ‘wauwelen’ dan wordt het tijd ermee te kappen lijkt me zo.
Jack Segbars als zelfingenomen, licht zure, stuurman aan wal in de reactiepanelen van Trendbeheer. Was Jack Segbars in een grijs verleden niet een van de Trendbeheerders? Als ik me niet vergis heeft hij een paar keer iets geschreven om daarna nooit meer iets van zich te laten horen. Behalve in de reactiepanelen natuurlijk. Dat dan weer wel.
Tja, ik dacht al. waar blijft die. het werd tijd H. what kept you?
Hahaha! Da’s wel een goeie. “Jack Segbars als zelfingenomen, licht zure, stuurman aan wal in de reactiepanelen van Trendbeheer.” Volgende week bovenaan in Google. De reactievelden van Trendbeheer voor al uw egomarketing.
Maar er valt wel wat voor te zeggen natuurlijk. Je hebt een tijd de inlog voor TB gehad en daarmee de kans om TB te gebruiken als podium voor kritische kunstverslaggeving en zelfpromotie. Dat je daar toen geen gebruik van hebt gemaakt is jammer maar om dan nu te gaan pleiten voor meer beschouwende tekst op TB is toch wel een beetje makkelijk.
Tijd voor een moederator hiero? Marc? Grijp in!
Ik snap niet wat dit ermee te maken heeft. Is kritiek werkelijk zo problematisch? Ik hoor alleen nog maar persoonlijke opmerkingen en geen enkel argument. Waar gaat dit nog over? Wat is dit voor reactie? Als je een publiek podium wenst te zijn moet je met kritiek overweg kunnen. Dan moet je niet gaan terugwijzen, dan moet je de kritiek pareren.
Bovendien vraag ik niet om meer beschouwende tekst, ik geef een kritiek over het invoegen van persoonlijke promotie met een algemene verslaggeving. Lezen, lezen.
In de paar maanden dat ik een inlog had beste NP werd ik net vader en lag mijn vader zwaar ziek in het ziekenhuis met een ongewisse uitkomst, gebeurtenissen die de te besteden tijd onder druk zetten. Mijn productie voor deze site lag dus laag. Dat is de reden voor mijn mijn weinige posts toentertijd. Zo makkelijk was dat dus niet. Wel makkelijk om dat hier nu te suggereren. Soit.
En nu is het genoeg, ik heb nog meer te doen.
een teleurstellend modderige afloop van een in potentie waardevol gesprek. De gelederen van de bende van de zwarte hand sluiten zich. Voor niet-incrowd niet meer te volgen, laat staan interessant. Grow up guys.
‘wordt vader, zieke vader,..’ das pas persoonlijk. Neemt niet weg dat ik me eerder met Jack’s mening kan vinden dan met die van de zwart hand clan (uiteraard met de onontkomelijke druipers)
Ik hoor ergens bij. Luxe!
Jongens, jongens..
Morgen is het de ‘Dag van Respect’!!
Ah. Ik begrijp nu waarom er de laatste tijd al stukken minder word ge-hyper-linkt naar de Geenstijl-site…tis hier verdikkeme nét zo gezellig!
hoi scheerdersasker, ik wil best een slaafje zijn maar scheer jij dan de boel voor mij kaal?
beste Simon, hulpje van een slaaf, een genereus aanbod natuurlijk maar ik denk dat ik af moet slaan.
hoi sasker, jammer. Het begint weer te kriebelen rond deze tijd zo vlak voor Sinterklaas!
Sinterklaas=KING
nog zo een die dringend naar de kapper moet (ik ben trouwens meer van het waxen).