What Have You Done For Me Lately?

Geschreven column door Lisa Boyle bij Bad at Sports over de relatie kunstenaar en galeriehouder.

“It seems always to be a vague replica of every high school relationship I ever had: one person liked the other person better than the other person liked them. Many gallery artists are constantly worried about whether their work will be on the booth walls at the next fair, and the dealers are often worried about the artist moving up and out when the first better opportunity comes along.”

Met opvolgende discussiedraad:

“The dealer problems Ms. Boyle describe would be valid if the art market was a true wholesale/retail market, but it isn’t. Galleries are not retail stores. Retail stores purchase the merchandise they offer for sale. The mark-up on the wholesale discount covers not only overhead, but also the capital tied up from maintaining an inventory. In actuality most galleries operate as consignment shops. In reality the artist is the one taking the risk by removing their work from the market without compensation on the hope that the dealer will make an honest effort to sell the work and will fairly share the proceeds.”

“To start (into what is a complex issue), European artists, for the most part think 50% is highway robbery. They say, ” I can’t believe they get away with that shit!” But then I hear from European dealers that they sell more easily- more people of average income prioritize buying art.”

About Niels Post 3647 Articles
Niels Post is beeldend kunstenaar en actief als mede-oprichter van Trendbeheer.com. Hij is opgeleid aan de AKI in Enschede en het San Francisco Art Institute. Zijn werk is wereldwijd te zien geweest op videofestivals, tentoonstellingen en als zelfinitiatief in de openbare ruimte. Spam, computer gegenereerde tekst die niemand wil maar die overal opduikt, vormt de laatste jaren het basismateriaal van zijn beroepspraktijk. Post gebruikt het voor interventies op leegstaande winkelramen, wandsculpturen en ruimtevullende installaties.

2 Comments

  1. het doet me toch wel een beetje zeer af en toe, kan die andere helft ook prima gebruiken. Ongeveer hetzelfde gevoel als met BTW, maar dan dus 50%..

  2. Het is een vorm van kapitalisme. Niets meer of minder.
    Wie denkt er aan een waarde in euro’s, dollars, pond sterling of yen als ‘ie iets maakt?
    De galerist gooit gewoon 50% of meer bovenop de redelijke vraagprijs, afhankelijk van zijn huur, zijn ‘reputatie’, zijn netwerk en zijn levensstijl kan dit oplopen tot 100.000 dollar per schilderij, foto of beeld.
    Als je het geluk hebt in een derde werledland te wonen is dit bedrag ruim genoeg voor de rest van je leven. Voor je gehele familie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*