The making of Victory Boogie Woogie

Victory Boogie Woogie

Er is in Mondriaans Victory Boogie Woogie gegraven om na te gaan hoe het werk ontstond. ‘No touch’ natuurlijk, oftewel ‘non-invasive’.

www.icn.nl  (PDF-bestand)

www.gemeentemuseum.nl

www.eu-artech.prg (pdf-bestand)

Victory Boogie Woogie

Veel sprekers, veel woorden, veel plaatjes.

Victory Boogie Woogie

Het schilderij werd onder het vergrootglas gelegd.

Victory Boogie Woogie

Er werden Europese hulptroepen ingeschakeld.

Victory Boogie Woogie

Het schilderij werd geröntgend.

Victory Boogie Woogie

De achterkant werd ge-analyseerd.  (De vlekken zijn mede ontstaan doordat Piet bij grote veranderingen niet overschilderde maar de oude verflaag afschraapte).

Victory Boogie Woogie

Strijklichtfotografie toont aan dat het schilderij niet echt vlak (meer) is. (4 cm verschil!)

Victory Boogie Woogie

Er werd een voor de geografie gemaakt computerprogramma aangepast om de gecompliceerde opbouw in vele verflaagjes vast te leggen.

Victory Boogie Woogie

Microfotografie hielp onderliggende kleuren aan het licht te brengen. Blauw was voor Piet de lastigste kleur: soms trof men zeven lagen over elkaar aan.

Victory Boogie Woogie

Een weergave van een vroege versie.

Victory Boogie Woogie

Kort voor zijn dood veranderde Piet het werk nog aanzienlijk door er extra vlakjes op te plakken (die later in verf omgezet hadden moeten worden). Links de gereconstrueerde versie daarvóór, rechts het eindstadium.

Victory Boogie Woogie

Nuttig bleken ook twee vroege kopieën, want er viel wel eens een plakkertje af.

Victory Boogie Woogie

Enkele plakkers.

Victory Boogie Woogie

Massa’s plakkers.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*