Bij West een wat bloedeloze solo van “activistisch kunstenaar” Nicolas Milhé.
De begeleidende tekst op de website maakt het werk niet bepaald makkelijker verteerbaar:
“De monumentale, verlichte installatie van de twee Latijnse woorden res en publica maken de locatie en haar inhoud tot een publieke zaak. Ze leveren geluidloos maar ferm kritiek aan de republiek en zijn een uitdrukking van een onmogelijke poging tot de lokalisatie van een ‘dakloos’ fenomeen.
Het werk van Milhé is vaak verleidelijk en mooi maar het is tegelijkertijd in staat om de onwetendheid en beperktheid van de toeschouwer bloot te leggen. Het ‘spel’ dat Milhé met ons speelt is uitdagend, zelfverzekerd en doeltreffend.”
Dieptepunt: kettingen van goud, zilver en zirkoniumoxide.
“In zijn werk combineert hij een scherp politieke boodschap met gevoel voor esthetiek. Het resultaten zijn objecten die zich kenmerken door een serene, aantrekkelijke uitstraling en een bijna ziedende, symboolgeladen kern.”
Detail achterkant Casemate Polystyrène
BLUE, WHITE, RED, BLACK, solo Nicolas Milhé, nog tot 18-2
galeriewest.nl/exhibitions/11_01_Nicolas_Milhe
Om de hoek bij gemak weten ze het zeker:
Schitterende tentoonstelling “De Vluchtkoffer van LIVINUS”.
Livinus van de Bundt, ‘De magiër van Overvoorde’, lichtkunstenaar en oud directeur van de Vrije Academie. Marc Claeijs duikt na dertig jaar koffer op uit de krochten van het voormalig stadhuis Middelburg.
De koffer.
Rest van de tentoonstelling: de inhoud van de koffer.
Vitrines vol vergetelheid, aan de muur posters, aankondigingen en vergrotingen van foto’s van werk.
Wild beamen maar dan anders. GEB-kantoor Arnhem – wat een gebouw! – in full colour.
Zo’n man dus.
Gaat dat zien: nog tot 6 februari. Incluis vertoning Moiré, ‘video graphics – the ultimate pictorial art’ uit 1975.
gemak.org/archive/2010-11-23/de-vluchtkoffer-van-livinus-gemak-dient-de-mens
Andrew Lord, two modeled skulls and base
Bij Stroom Speak, Memory, groepstentoonstelling met de Stroom Premium winnaars Leontine Lieffering, Sara Rajaei en Vittorio Roerade.
Sara van der Heide (rechts) valt tegen met het werk Museum, 24 ‘tekeningen’ van namen van etnografische musea. Links Andrew Lord.
(Sara van der Heide tekent elke dag een Holland kabinet. Tot het valt. saravanderheide.nl)
Rachel Whiteread. Elders in het groot(s).
Bij bovenstaande objecten in vitrine vraag je je af – waarom Grote Namen gehaald? Alleen Stroom premium winnaars maakt misschien een betere tentoonstelling, al verliest het dan ‘internationale context’. Maar is dat een gemis, anders dan CV-technisch voor de laureaten – ‘ik zat in een groepstentoonstelling met Rachel Whiteread etc.’?
Vittorio Roerade in het groot.
Vittorio Roerade klein. Mooi.
Niet gefotografeerd: videowerk van Cameron Jamie, Omar Fast, Sara Rajaei.
Speak, Memory, nog tot 20 februari. Gaan zien, zoals elke tentoonstelling van Stroom.
stroom.nl/activiteiten/tentoonstelling.php?t_id=3571337
In de kelder:
Afsluiter: ingegraven marmeren platen met tekst Jonas Staal en Vincent W.J. van Gerven Oei. Vaste collectie. Jonas Staal is nog steeds ANGRY. Nee, niet over een statement maken. Of toch.
Correctie: GEB gebouw, Arnhem = Gewab-gebouw
(foto is niet het gebouw, maar een betonnen gedeelte van een kunstwerk op het dak, waar oorspronkelijk een lichtcarrousel bij hoorde)
Maar dat staat waarschijnlijk in de krantenartikels, die in de vitrine liggen…
Mooi werk, eeuwig zonde dat t niet meer bestaat.