Twee weken geleden gaf schilder Sander van Deurzen een lezing in het voormalig stadhuis van Hasselt.
Aanleiding voor de lezing is het schilderij dat daar hangt: ‘Graaf Willem III laat in 1336 de oneerlijke baljuw onthoofden’ (1657). Een absoluut meesterwerk! Het is gesigneerd door de schilder Nicolaes van Galen. Sinds Sander het schilderij in een boek is tegengekomen heeft hij over de maker van dit schilderij zo zijn twijfels. Hij schrijft het doek zelf toe aan de meesterschilder Vermeer en is sindsdien op zoek gegaan naar visuele bewijzen om dit aannemelijk te maken.
Hieronder een beeldverslag van deze twee uur durende lezing. Erg interessant en zeker de moeite waard om eens bij te wonen, hopelijk binnenkort nog een keer bij u in de buurt!
Verzamelen in het ateliercomplex De Nieuw en Meer.
De zaal in het museum waar het doek hangt.
Hier een boekje met de mysterieuze tekst:
“Nicolaes van Galen (Hasselt 1620 – 1683 Kampen)
Het oordeel van graaf Willem de Goede (1657)
Afgebeeld is een gebeurtenis die zich in de 14de eeuw in een Zuid-Hollands dorp zou hebben afgespeeld. Een boer bezat een prachtige koe waarmee hij zijn gezin onderhield. De plaatselijke baljuw probeerde zonder succes het dier van de boer te kopen. Tenslotte besloot hij de koe te stelen en om te ruilen voor een inferieur exemplaar. De boer deed zijn beklag bij Graaf Willem III van Holland. Hoewel de graaf ernstig ziek was, onderzocht hij de zaak grondig en velde toen zijn vonnis. Hij trok het zwaard uit zijn schede en overhandigde het aan de beul om de baljuw ter plaatse te onthoofden.
Het schilderij hing in de raadzaal om het stadsbestuur er aan te herinneren dat ze eerlijk en onpartijdig moesten rechtspreken.
De schilder Nicolaes van Galen behoorde tot de patriciërs in Hasselt. Hij was ondermeer directeur van Gasthuis en de Bank van Lening. Voor een onbekende lokale kunstenaar heeft het schilderij een bijzonder hoge kwaliteit.”
Er was zeer veel belangstelling voor dit bijzondere onderzoek.
De lezing vond plaats onder het betreffende schilderij.
De opbouw van de lezing.
Door aan te tonen hoe schilders uit die tijd werkten wil Van Deurzen zijn verhaal onderbouwen.
Zo schilderde men in die tijd niet perse naar de waarheid alleen. Er werd hier en daar wat bijverzonnen in het atelier.
Er waren niet altijd modellen voor handen dus vaak werden afbeeldingen gekopieerd. Met alle gevolgen van dien.
De vermoedelijk maker van het schilderij gebruikte vaak dezelfde opbouw voor zijn werk. Deze opbouw zit ook in het schilderij in Hasselt.
Wat details
Wapentuig uit het verleden.
Het hele onderzoek van Sander is nog eens afgedrukt in de Hasselt Historiael
Leave a Reply