Tegen elk aanemelijk bod: uit de failliette boedel van Soeverein Weesp B.V.

0018-870x490-retouching-fyra3C1

Curator ziet handel waar die er niet is. Van oud papier kunstedities maken.

De curator van het failliette Souverein Weesp B.V ziet een stapeltje prints liggen uit de webshop van het NRC (Kruithof, Scheeren, Thijs Groot Wassink) en ruikt handel. Of de kunstenaars wellicht hun werk willen terugkopen voor printkosten of instemmen met een percentage van wat rest bij veiling. Maar Souverein Weesp B.V. bakte een voorraadje op eigen kosten waar dat niet was toegestaan: pas bij verkoop van een print zou die print in productie mogen worden genomen.

Zou er nog meer handel in stock liggen? De website toont een uitgebreid portfolio – Sleeuwits, Stijns, Botman…

Kan gewoon niet zo zijn dat de uitvoerder stiekem wat bijdrukt en dat na faillissement driftig handel bedreven wordt.

Wordt vervolgd.

Het hele verhaal bij FB Jaap Scheeren:
facebook.com/jaap.scheeren/posts/10207953137209712?pnref=story

Brief curator en antwoord Jaap Scheeren na de klik:

Geachte heer Scheeren,

Wellicht ben u er reeds mee bekend dat Souverein Weesp B.V. in staat van faillissement is verklaard. De rechtbank heeft mij aangesteld als curator. Ik bericht u als volgt.

Ik heb begrepen dat er prints van u te koop zijn of worden aangeboden via de webshop van Foam en (voorheen) via de webshop van NRC. Er liggen nog een aantal prints bij Souverein Weesp B.V. op voorraad. Foam is niet bereid deze prints over te nemen uit de faillissementsboedel. De prints die het betreft zijn weergegeven in de bijlage (*). Het aantal prints dat in de bijlage is vermeld is overigens niet correct, in uw geval gaat het om 13 prints.

Er zijn twee opties die ik u wens voor te leggen.

1) U kunt de prints van mij overnemen tegen betaling van de kostprijs (printkosten) per print (de exacte prijs moet ik nog nagaan, maar deze zal rond de € 50,= (ex. BTW) per print liggen), als het om een groot aantal prints gaat ben ik bereid met u over de prijs te onderhandelen;

2) De prints worden geveild en na aftrek van de kosten ontvangt u een percentage van de opbrengst (dit percentage zal ik dan nog met u afstemmen, maar dat zal zo rond de 35% liggen).

Gezien de reeds gemaakte (print)kosten is het vernietigen van de prints geen optie. Aangezien de veilingmeester morgen komt om onder meer de voorraad verder te inventariseren ontvang ik graag zo spoedig mogelijk uw reactie, waarvoor dank.

Met vriendelijke groet,

Curator

/////

Beste Heer Douma,

ik zal in deze kort zijn, want dit maakt me enorm pissig. De prints zijn niet aan u om te verkopen. Souverein was slechts de printer hiervan.
Bij evt. verkoop hadden zij het recht een beeld te printen, en door te sturen. Zeker niet om direct te verkopen. Dat zij meerdere prints tegelijk maakte
en de daarbij gemaakte materiaalkosten is hun probleem. Het beeldrecht, en recht tot verkoop ligt nog steeds bij mij.

Mocht u inbreuk gaan maken op mijn beeldrecht in deze en overgaan tot verkoop, zal mijn galerie u een rekening sturen voor de werken, en niet deze eenmalige actie
prijzen.

Helaas voor u is er hierin geen geld te halen en zal u toch echt tot vernietiging over moeten gaan, mocht u niet op mijn eenmalige aanbod ingaan.
Ik ben bereid om voor 1 euro per print de beelden over te nemen mits deze in goede staat zijn.

Ik hoor graag zo spoedig mogelijk of u op mijn aanbod ingaat, zodat ik nog tijd heb andere stappen te ondernemen.

Vriendelijke groet,

facebook.com/jaap.scheeren/posts/10207953137209712?pnref=story

Jeroen Bosch
About Jeroen Bosch 4779 Articles
Smaakmakend sinds jaar en dag: onafhankelijk kunstenaar, tentoonstellingmaker, trendbeheerder en oprichter art agent orange, artist run art agency. Eigen werk onder jeroenbosch.com Meer info zie trendbeheer.com/jeroen-bosch

3 Comments

  1. wat een raar antwoord aan de curator, waarom wel voor 1 euro willen overnemen…..

  2. Hoho “mits deze in goede staat zijn” anders zijn ze geen euro waard.

    Ik denk ook dat een volledige afwijzing op grond van onrechtmatigheid van printen net wat slimmer is. Zo wordt het eigenlijk toch kunst maar zo goedkoop dat een curator er niks aan heeft.

    Naar hoor, zo’n bedrijf dat het niet red, vervolgens professionals die de boedel te gelde moeten maken, kunstenaars die zich onverwacht genaaid voelen… Storm en ruis en het levert niks op behalve overal onmin.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*