“We act as though the current refugee crisis is an isolated incident,” says Akomfrah, “but actually flight and migration has defined modernity since the 14th century.”
Met Vertigo Sea in de afgelopen Venetië Biënnale kreeg Akomfrah eindelijk de internationale aandacht die hij verdient. Als gevolg hiervan heeft hij nu zijn eerste solo tentoonstelling in het hart van de kunst scene: Chelsea, New York. De prachtige net geopende Lisson Gallery (Akomfrah is hun 2e tentoonstelling) laat twee nieuwe video installaties zien het drieluik The Airport en het tweeluik autoDAFe (2016) of Acts of Faith en een serie foto’s.
De opening van Akomfrah valt op de dag van het BREXIT referendum en hij maakt zich hierover (terecht blijkt) zorgen. Xenofobie beleeft hoogtijdagen niet alleen in Europa maar ook in het Amerika van Black Lives Matter en Trump.
Akomfrah: “What is the process of amnesia that allows the crimes of forgetting that builds into hierarchies in which there are beings and non-beings?”
Kan het werk van een kunstenaar op een meer toepasselijk moment komen? Migratie, geheugen, identiteit, xenofobie, tijdelijkheid, ontwrichting, vervreemding het zijn al 30 jaar terugkerende thema’s in zijn werk. Is “het Westen” van 2016 zo anders als wat we zien in een van zijn eerste werken “Handsworth Songs” dat gaat over de rellen in Birmingham en Londen in 1985? … niet echt, ik heb een enorme bewondering voor zijn doorzettingsvermogen om voortdurend in dialoog te blijven.
Zijn bedachtzaamheid en interesse in geschiedenis, documentatie en archiefmateriaal dat hij analyseert, bevraagd, bestudeerd en toetst vormen het fundament van al zijn werken. Dat klinkt misschien super saai en belerend in de oren maar niets is minder waar. Akomfrah is een meeslepende gepassioneerde verteller. Er is een prangende urgentie in het Westen voor zijn aanvullende onbesproken verhalen op een dusver onvolledige geschiedenis, het wankel fundament voor wat ons vormt als mensen en bepaalt hoe we handelen. Hij is een genereuze verteller die ruimte geeft voor eigen tempo en flow. Je krijgt alle tijd om deze onbekende onbesproken verhalen te leren kennen. Figuurlijk want 30 jaar werk geeft ons toegang tot een schat aan kennis in zijn eigen werk en door alle referenties die hij geeft. Letterlijk want de huidige twee installatie hebben beide een lengte van ongeveer een uur, maar eerlijk dat lijkt 2 minuten!
Werkte Akomfrah in Vertigo Sea veel met archief materiaal, deze werken zijn allemaal Akomfrah’s eigen authentieke materiaal. De werken zijn tijdloos, rijk aan geschiedenis en tegelijkertijd resonerend aan actuele gebeurtenissen en de toekomst. Grenzeloos, want wat je ziet is voor ieder herkenbaar en het doet er niet toe waar hij feitelijk filmde. De filmische werken zijn abstract, non lineair, associatief, traag en vooral poëtisch, rijk aan referenties naar filosofie en literatuur. Je kan niet anders dan jezelf mee te laten gaan met de verwondering en emoties, gedreven door Akomfrahs hypnotiserende filmscores.
Akomfrah over zijn werkproces.
Akomfrah is filmmaker, kunstenaar, schrijver en criticus. Hij was de mede-oprichter (met producenten Lina Gopaul en David Lawson) van de invloedrijke Londen gevestigde media workshop Black Audio Film Collective (1982-1998) en het productiebedrijf Smoking Dogs Films (1998 tot heden)
Nog te zien:
Lisson Gallery lissongallery.com
504 West 24th Street, Chelsea
t/m 12 Augustus 2016
De tentoonstelling heeft een catalogus
Leave a Reply