Daniel Buren (1938), vooral bekend van zijn verticale strepen, is door de jaren meer en meer met transparante kleurfilters gaan werken. Zijn werk is soms permanent, soms tijdelijk, maar altijd site specific.
Zo ook op de zeilvormige glazen windschermen op en om privaat museum Fondation Louis Vuitton, een opmerkelijk stukje imponeerarchitectuur van Frank Gehry in het Parijse Bois de Boulogne dat je zonder overdrijving ‘mooi van lelijkheid’ zou kunnen noemen.
Daniel Buren gecombineerd met Het Grote Geld betekent minimal art to the max
L’Observatoire De La Lumière omvat bijna vijfduizend (!) vlakken PVC-kleurfolie in dertien verschillende kleuren op twaalf ‘zeilen’ van in totaal zo’n 13.500 vierkante meter: wat een klus!
Het schaakbord-met-hier-en-daar-een-vlak-met-strepen-motief is uiterst consequent uitgevoerd.
Het resultaat ligt enigszins voor de hand voor wie het werk van Buren een beetje kent, maar maakt niettemin indruk door de gigantische schaal. Het Christo-effect, zeg maar.
Het werk is schaamteloos decoratief en vrolijk, het doet geen vlieg kwaad – maar je wordt er gegarandeerd blij van.
Naar verluid vond architect Gehry zijn gebouw wat al te wit en levenloos en was-ie erg in zijn nopjes met de ingreep van Daniel Buren.
Ook binnen in het museum zelf is de installatie overal zichtbaar.
Het werk biedt talloze doorkijkjes, zoals hier op de kantoorwijk La Défense.
Selfie met Buren-strepen.
Nog meer strepen in de Fondation Louis Vuitton: een ‘testbeeld’ van Ellsworth Kelly bij wijze van backdrop in het auditorium.
…alsmede meer kleurfilters in het videowerk van Yang Fudong, onderdeel van de huidige tentoonstelling met hedendaagse Chinese kunst.
En op de valreep een klassieke Buren in de tuin van het Palais Royal.
fondationlouisvuitton.fr/en/expositions/exposition-daniel-buren.html
voor de thuisblijver: http://www.danielburen.com/images/exhibit/1253?ref=search&q=rotterdam
ik werkte daar indertijd in de avonduren als bibliothecaris/portier en herinner mij dat Buren’s interventie bij personeel en cursisten weinig enthousiasme teweeg bracht (met name omdat je door het toegepaste materiaal bijna nergens meer naar buiten kon kijken), maar soms begon iemand spontaan de Sparta Marsch te neurieën