Dag twee van de opening begint in de Orto Botanico, waar een groot deel van de tentoonstelling Garden of Flows plaatsvindt.
(een bericht van Selma van Panhuis)
De zuidafrikaanse Lingiswa Gqunta (1990) heeft zo haar vraagtekens bij de ondertitel cultivating coexistence. Deze kas met nonchalant gedrapeerde molotovcocktails gaat over de relatie die de zwarte bevolking van Zuid-Afrika heeft met land ..we‘re not just going to disappear into the pseudo-diversty of a rainbow nation as garden boys and mammies, because kuyonziwa. This garden is a contested landscape, one we water with liquid that will ignite the masses because the revolution is lit.
Leone Contini vertelt over zijn project Foreign Farmers waar deze experimentele tuin een uitvloeisel van is. De kunstenaar, van oorsprong antropoloog, verzamelde tien jaar lang verhalen en zaden van mensen uit verschillende culturen die in den vreemde hun eigen gewassen kweken. Het begon met de pompoenzaden die zijn Vietnamees Toscaanse buurman van zijn familie had geërfd en is uitgegroeid tot een nog steeds uitdijend archief van migrerende groenten.
Michael Wang, The Drowned World. Wat voor de ene levensvorm hoogst giftig is, schept juist nieuwe kansen voor de andere. Voor deze oeroude algensoort zijn de door onze industrie vergiftigde wateren de ideale leefomgeving.
Zheng Bo, Pteridophilia (2016).
Mooi geinstalleerd videowerk. Jonge naakte mannen in intiem contact met varens in Taiwan. Grappig en sensueel. Helaas onder weer een nieuwe identitaire noemer, ‘eco-queer’.
Malin Franzen, Palermo Herbal (2018).
Houtskool monotype naar methode van de Siciliaanse botanist Paolo Boccone.
In Palazzo de Seta een politieke tentoonstelling met uitzicht op de Middellandse Zee, hoofdlocatie van Out of Control Room. Hierboven The Peng! Collective, een Duits initiatief dat op het hoogtepunt van de vluchtelingencrisis in de zomer van 2015 een campagne opzette om vluchtelingen een lift te geven naar Duitsland. Vakantiegangers op de terugreis vanuit Zuid-Europa kregen tips hoe ze de kans op controles zo klein mogelijk konden houden en er werd een crowdfunding gestart voor rechtsbijstand wanneer er toch iets mis ging.
Patricia Kaersenhout, The Soul of Salt (2016).
Slaven in Amerika onthielden zich van het eten van zout omdat ze dachten dat ze daardoor lichter zouden worden en zo terug konden vliegen naar Afrika.
Bezoekers kunnen zout meenemen naar huis en daar in water oplossen om de pijn te laten smelten.
Kader Attia, The bodies Legacies. The Post- Colonial Body (2018).
Laura Poitras, Signal Flow (2018).
De regisseur van Citizenfour richt hier haar camera op de groeiende aanwezigheid van het Amerikaanse leger op Sicilië.
Poitras zelf ook aanwezig.
John Gerard, Untitled (near Parndorf Austria) (2018).
Een virtuele simulatie van de plek waar op 27 augustus 2015 een vrachtwagen met de lijken van 72 migranten werd achtergelaten door de chauffeur om pas twee dagen later ontdekt te worden.
Cooking Sections, What Is Above Is What Is Below.
Over water schaarste op Sicilië. Door deze mandarijnenbomen te ommuren wordt condensatie opgewekt.
In Palazzo Ajutamicristo het vervolg van Out of Control Room.
Hier Filippo Minelli, Across the Border (2010-ongoing).
Richard Vijgen kijkt naar zijn werk Connected by air (2018). Een projectie van de hemel boven Palermo met alle data en objecten die onzichtbaar boven onze hoofden voorbijtrekken.
Trevor Paglen, It Began as a Military Experiment (2017).
Lydia Ourahmane, The Third Choir (2014).
Marinella Senatore, Palermo Procession.
Weer een optocht, dit keer met de lokale fanfare, majorettes en schoolkinderen. Onderdeel van City on Stage.
Ik bezocht de Manifesta met kunstenaarsduo FAMED en hun ‘Klasse für künstlerisches Handeln im öffentlichen Raum’ van de kunstacademie in Neurenberg.
T/m 4 november a.s.
Leave a Reply