Nelle Boer denkt na over kunst binnen en buiten de kunstwereld

Vaak neem ik niet de tijd voor video. Waarom een pratend hoofd en niet uitgeschreven? Lezen gaat sneller. (gelijk een kwoot knippen en plakken makkelijker is dan gesproken woorden uitschrijven of parafraseren.) Nelle Boer schrijft vaak en veel – zie zijn omvangrijke website – hier kiest hij voor gesproken overweging.

Ik kom erop via GK die schrijft

“Hij meent dat de overheid die de kaders van de kunstwereld met een getrapt model van financiering via de kunstinstellingen bepaalt ook de inhoud van de kunst bepaalt. Dat is een terechte observatie. Wie bepaalt betaalt, ook in de beeldende kunst. […] “

Veralgemeniseringen doen niet recht aan de individuele zaak. Je moet ergens beginnen. Nelle Boer heeft het over binnen en buiten de kunstwereld.

Binnen is helder. Staatskunst krijgt institutionele waardering, getrapte financiering door de overheid. Interessant is om na te gaan waar kunst dan aan moet voldoen. Ik denk beetje linksig, verplicht beetje schuren, thema’s legt de overheid wel op. Onderliggend steevast een emancipatorisch ideaal. Mondriaan biedt inzicht.

Wat buiten ligt is ingewikkelder. Nelle Boer is buiten – zo stelt hij zelf. Ik denk dat dat wel klopt. Ik zie mezelf graag zo. Een lijst buiten maken zonder in het alternatieve circuit te geraken – want dat wordt vast niet bedoeld – is niet makkelijk.

KIRAC is zo’n buitenstaander – maar ook weer helemaal niet, want keurig Rietveld en met 40.915 euro gefinancieerd door de overheid.

Erosie ken ik als een vrijstaander. Maar noem er nog eens zes. Valt helegaar niet mee.

En waar moet je aan voldoen als buitenstaander om er toch genoeg bij te horen om niet helemaal anders te zijn. Klibansky is buiten. En ook een beetje binnen – met dank aan Ralph Keuning die eigenhandig de term fundatie-kunstenaar gewrocht heeft. Zeg maar beyond alternatief, Telegraaf meets Libelle. Maar dat vormt weer een ander hedendaags probleem binnen de kunsten.

Tussen binnen en buiten valt geen harde grens te trekken. Aan de ene kant heb je hardcore staatskunstenaars als Remco Torenbosch, Willem de Rooij en Barbara Visser, aan de andere kant meer vrijbuiters als de genoemde Erosie, Delta en Bob Eikelboom.

En Nelle Boer (buiten) is toch ook opgevoed op de Rietveld. Althans – zou kunnen, ik heb het niet gecheckt, lees dat over/bij het kunstenaarsduo Nelle en Nelle.

    Kunstenaars Nelle (1982) en Nelle (1982) leerden elkaar in 2002 kennen op de Gerrit Rietveld Academie, waar zij beiden op dat moment studeerden.[…] De toenmalige directeur van de Rietveld Academie zou […] verklaren dat ‘de Rietveld geen vrijplaats is voor vandalisme’. Het duo slaagde niet, maar ging ook niet in op het verzoek van docenten om opnieuw examen te doen.

Wordt vervolgd, kijk deel 1 van die video. Weer eens wat anders dan Kirac.

nelleboer.nl

Jeroen Bosch
About Jeroen Bosch 4779 Articles
Smaakmakend sinds jaar en dag: onafhankelijk kunstenaar, tentoonstellingmaker, trendbeheerder en oprichter art agent orange, artist run art agency. Eigen werk onder jeroenbosch.com Meer info zie trendbeheer.com/jeroen-bosch

2 Comments

  1. Met knippen en plakken moet je wel uitkijken. Het is “wie betaalt bepaalt”, niet andersom. Verder is het allemaal vrij eenvoudig. De kunstwereld is een georganiseerde operatie die vooral actief is in de drie grote steden, voornamelijk in Amsterdam. Locatie, locatie, locatie. Om lid te worden moet je meervoudig geballoteerd worden, maar als je eenmaal binnen bent is je kostje gekocht. Ieder redelijk denkend mens zou ervoor tekenen. Pieter Engels is 80 maar krijgt een bijdrage om zijn talent na zijn dood verder te ontwikkelen. Bert Sissingh kreeg één valse startstipendium, één startstipendium en drie basisstipendia en heeft daarvoor vijf onscherpe fotowerken ingeleverd bij de kunstwereld. Wie het snapt mag het zeggen. Dat zoiets alleen in Nederland mogelijk is staat buiten kijf. De algemene ledenvergadering van de kunstwereld is begin volgende maand in Rotterdam in de Van Nellefabriek. No pun intended.

  2. Beetje zuur allemaal wel, zoals ik inmiddels wel gewend ben op deze site. Ik vraag me af waarom Bob Eikelboom bij de vrijbuiters hoort? En waarom jij jezelf zo graag bij de buitenstaanders ziet. Je doet toch ook al jaren erg je best om er bij te horen ?

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*