KIRAC en Andeweg

Mijn eerste reactie was zijn ze knettergestoord, zijn ze gek of zo, de KIRACs, toen ik Julian Andeweg daar op het paard gehesen zag op Instagram, ter meerdere eer en glorie van de luimfabriek Lucassen + pornobelofte + schilderijen tesaam in Tariq’s Unsafe House. Tof lopen doen met Andeweg is behoorlijk ranzig. Als Andeweg Kate ooit een keer de tyfus had geslagen was de insteek waarschijnlijk heel anders geweest. Beetje de ramptoerist uithangen zo.

Den ich liebe alle die zu Grunde gehen, de Nietzscheiaanse tatoeage breed op Stefan Ruitenbeek’s buik is veelzeggend. Hij wil het. Hij wil het zelf: eindelijk eens goed en voor altijd gecancelled worden door de woke roep des vaderlands. De twijfel voorbij.

Deze ingebakken boomerang mede genomen – alsof KIRAC naast ruis creeeren niets liever dan strijdend ten onder wil gaan – koketteren met een maniak, hoe lekker is dat, waar sta je dan voor? Schuimbekkend strijden tegen woke shit en voor vrij woord (of zo) is onderdeel van je markt en niche. Maar dit heet zelfbewust op je eigen brandstapel klimmen en de vlammen aangieren met een vlammenwerper. Onder het mom van whatever kijk ons eens durven. Tien ton napalm. En wij steken het aan.

Even voor de goede orde: ik denk niet dat Andeweg te cancelen of te uncancelen is. De man is verdacht (en nog niet veroordeeld) van seksueel misbruik, geweld, onderdrukking. Niet gecancelled door een slecht gevallen mop, een mukke zin en passant en plein publiek. Zijn carrière is voorbij. Hij mag een ander beroep kiezen of kunstjes blijven maken maar ik denk niet dat dat er nog een markt voor is voor zijn waren. Andeweg lekker op een paard in zijn eigen vrije tijd of zo.

 
Ergens denk ik dat de KIRAC’s protest eisen, dat boze menigtes moeten komen paraderen, ter meerdere eer en glorie van des KIRAC’s eigen canceling. De invoeging van Andeweg in de totaalshow (heel veel films, porno, schilderijen, polemiseren) kan ik niet anders zien als een publicitair opzetje. En ergens denk ik ook dat een mentale breuk de KIRAC’s parten speelt. Volle eigenschap van populisten: hele kleine teentjes waar met eigen laarzen driftig in de rondte wordt gestampt. Voeg daarbij een minderwaardigheidscomplex (“wij mogen niet echt meedoen/worden niet voor vol aangezien”) dat ten volle wordt uitgebuit. En nu moeten ze stuk en en kunnen ze zeggen zie je wel. Iedereen is tegen ons. En alles is kut. Hoe aargh is dit alles.

Wat moeten we er nou mede? Kan niemand de KIRAC’s behoeden voor eigen waanzin? Zomaar lekker grenzen overschrijden geeft geen pas. Is niet lekker ook. Tegelijk zijn ze slim genoeg om zelf de consequenties te moeten overzien. Kortom succes en plezier bij lawaaidemonstratief haatschreeuwen tegen de KIRACs maar ook tegen De Balie geloof ik. Want daar gaat de haat nu naartoe: het podium dat het podium KIRAC podium biedt.

Het werk van de KIRAC’s is buitengemeen interessant waar het onaangepastheid betreft. Andeweg is wat mij betreft een shitstengel. De film Honeypot zag ik nog niet. Ik vrees dat die tenenkrommend is. Maar dat is niet een negatieve kwalificatie alleen. Misschien is Honeypot wel beter dan ik vermoed. Ik hoop het wel: Stefan Ruitenbeek en Kate Sinha zijn slim, betrokken, harde werkers. Ik ga niet opsommen wat me niet bevalt aan hun werk. Wat me wel bevalt is de mix van craziness en eigenzinnigheid die kan leiden tot WTF. Het is niet een-dimensionaal. Ongrijpbaarheid an sich is geen pre of must. Maar er is een deel niet te vatten wat juist essentieel leuk is en zeggingskracht en betekenis heeft.

Ik denk dat het goed is dat De Balie de KIRACs een podium biedt. Hadden ze vooraf geweten van shitstengel Andeweg hadden ze waarschijnlijk gepast. Ik hoop dat De Balie de rug recht houdt en podium voor discussie blijkt. Bijvoorbeeld een podiumdiscussie met Stefan en Kate en (ondermeer) de felle tegenstanders op een ander moment. Tegelijk kan De Balie ook zeggen ga de graftyfus genieten achter je hart met je Andeweg. En dan gaan de KIRACs verongelijkt maar naar AHOY of een andere bescheiden locatie ergens elders in het land.

Ik zou ze overigens geen podium willen bieden, had ik een podium. Daarvoor is het teveel op ruis gericht. Plomp en plat populisme vent je maar uit in je eigen toko.

Geen hond is in kunst geinteresseerd, in randverschijnselen, dat dan weer wel. En die schilderijen… die zien er niet echt indrukwekkend uit.

About Jeroen Bosch 4740 Articles
Smaakmakend sinds jaar en dag: onafhankelijk kunstenaar, tentoonstellingmaker, trendbeheerder en oprichter art agent orange, artist run art agency. Eigen werk onder jeroenbosch.com Meer info zie trendbeheer.com/jeroen-bosch

13 Comments

  1. Soort zoekt soort denk je dan. Maar of er nu Een Grens is overschreden? Als NRC iemand mag cancelen mag Stefan R. iemand uncancelen. NiRaC versus KiRaC. Het vrije spel van maatschappelijke krachten. Ondertussen druipt de psychopathologie al sinds aflevering 1 van het televisiescherm. Stefan als razende bully. Stefan op zoek naar een vaderfiguur. Stefan in Badjas. Stefan als Raskolnikov. Het is best uitzonderlijk als je alle negen kenmerken van een narcistische persoonlijkheidsstoornis (DSM5) kunt aftikken.
    Hoe dit afloopt? Van Nietzsche wordt verteld dat hij een gevallen paard omhelsde. Stefan omhelst niet het paard maar de gevallen Andeweg. Uiteindelijk is het leven een oefening in empathie. Niet voor het slachtoffer, voor de dader. De dader als slachtoffer. Voor wie dat lastig vindt is er dat filmpje van het verhoor van de Parkland shooter. Als je daar niks bij voelt onverwijld de lokale GGZ consulteren. Ondertussen zeg ik: Stefan, mon fils, je t’ embrasse, je t’ aime.

  2. Helaas flappie: Ik verkoop meer werken dan ooit. Binnenkort opent mijn grootste solo tot nu (in Amsterdam). Er is geen markt voor jou Jeroen, je hebt het over jezelf. Er zijn geen tientallen aangiften of tientallen beschuldigingen van seksueel geweld. Er zijn vier vriendinnen van elkaar die, de grootste gek van het clubje steunen in haar leugen met lul verhalen. Dit heeft geresulteerd in 4 aangiften. Zij zijn allemaal kunstenaar, en hebben allemaal een motief om niet de waarheid te vertellen. Ik kan niet wachten tot de bewijzen hiervoor op tafel komen. Verder zijn er geen beschuldigingen van seksueel geweld. Ik veroordeel seksueel overschrijdend gedrag en heb nooit zonder wederkerigheid seksuele handelingen verricht. Ja ik ga door. Ja ik heb de halve kunstwereld nog achter mij staan en ja ik heb meer talent in mijn pink dan jij in je hele lichaam Jeroen. Ik begrijp je haast om te oordelen.

  3. He Langnek, flikker die link van je maar in de prullenbak.
    Of ga zelf, dan ga ik me centen verdienen.
    Alleen arbeid en Christus maken de mens vrij, niets anders.
    Voor jou ook een link Jeroen
    https://www.rkdenhaag.nl/

  4. Mooi woord; Shitstengel.
    De verdachte van zededelicten en geweld: Juliaaan Shitstengel A.

  5. Hey Juultje, vergeet het maar, je bent een verdorven parasiet. Je staat alleen nog maar bekend als een geweldadige verkrachter, geen verzamelaar die daar z’n vingers aan brand. Ik blijf ze in elk geval wel waarschuwen.

  6. Julian is a rapist and pervert, it is known. Anyone who has had personal dealings with that lunatic knows this. I look forward to the day that he answers for what he’s done.

  7. Kom langs dan met je stoere woorden. Lekker naar Loosduinen komen en naar mij vragen. Ja zie je daar. Kk dwaas. Als straks blijkt dat er is gelogen en bedrogen en ik onschuldig ben.. lach ik het laatst. Doe ik toch al hoor in me nieuwe auto met een lekker wijf naast me. Joeeee

  8. “Lekker naar Loosduinen komen en naar mij vragen.”

    Is daar een gesloten inrichting?

    Wat stoere woorden betreft “Kk dwaas” illustreert uitstekend de eeuwige wederkeer van altijd hetzelfde, kwa die uiterst sympatieke inborst van je.

    BTW ik verheug me al op de rectificaties in de of het NRC.

  9. Ik hoop dat die rechtszaak snel komt want dat vingertjegewijs is niet om aan te zien van die gast met zn nieuwe auto, die ja/nee meisjes als wel de krampachtige kunstinstellingen die reageren alsof ze aan het schijten zijn in de hel.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*