Cinedans, EYE Amsterdam

Cinedans, EYE Amsterdam

    Su Hui Yu – Glamorous Boys

In het steeds veranderende medialandschap zoeken makers steeds vaker naar andere manieren om hun verhaal te vertellen. Nieuwe media en moderne technologie hebben nieuwe mogelijkheden en inzichten gebracht met nieuwe vormen die worden ontwikkeld, zoals installaties, videoclips, interactieve projecten en meer. Cinedans volgt deze bewegingen op de voet. Naast het filmprogramma presenteert het festival verschillende vormen van crossover projecten en media-installaties waarbij beweging betrokken is (Cinedans website).

Ik zag afgelopen weekend een aantal programma’s in het festival in EYE Amsterdam, inspirerende dagen met films over pioniers. Zo zag ik de documentaire Ailey (Jamila Wignot, US, 95 min. 2021, NL première) over de legendarische choreograaf en oprichter van Alvin Ailey American Dance Theater (AAADT). Een dicht op de huid menselijk portret vol emoties, krachtig, doelgericht, gepassioneerd gedisciplineerd, genereus, gedreven, geniaal, obsessief, de vreugde en de pijn maar vooral ook de eenzaamheid. Intiem alsof je erbij bent, je voelt zijn emotie terwijl je je realiseert dat je er nooit helemaal bij zal komen hoe het echt voelt en de triestheid daarvan.

De documentaire vervlecht het huidige (AAADT), dat onder leiding van choreograaf Rennie Harris een voorstelling maakt die de nalatenschap van Alvin Ailey (1933 – 1989) verbeeldt, met archiefmateriaal van voorstellingen die hij maakte, de problemen, de successen wereldwijd. Minterviews met hem en mensen in zijn omgeving die dat complexe leven laat zien. Het werken als zwarte choreograaf in een witte wereld, de (zelf)acceptatie van zijn seksuele geaardheid, hoe zich te verhouden als gevierd internationaal kunstenaar binnen zijn eigen zwarte gemeenschap en dat alles ten tijde van de burgerrechtenbeweging en de aidsepidemie.

Cinedans, EYE Amsterdam

    Alvin Ailey performing. As seen in Ailey, directed by Jamila Wignot. Photo credit_ Jack Mitchell, © Alvin Ailey Dance Foundation, Inc. and Smithsonian Institution, All rights reserved.

Cinedans, EYE Amsterdam

    Gabri Christa, Sheila, 2021, 8 min. (NL première)

Cinedans, EYE Amsterdam

Sheila is een liefdevol poëtisch portret over choreograaf en danser Sheila Rohan, geboren en getogen in Staten Island waar regisseur Christa zich vijfentwintig jaar geleden ook vestigde. De film laat de carrière van Rohan zien, verbeeld door dansers van diverse leeftijden, waaronder ook Christa’s dochter Idea Reid, met Rohan zelf, momenteel 80 jaar oud. Ze danst en treed nog steeds op zoals ook hier in de film en is daarmee een rolmodel voor jongere en oudere dansers en choreografen, zoals Christa zelf, die voortdurend tegen de grenzen aan lopen van een hardnekkig beeld, bij zowel publiek als dansgezelschappen, dat dansers niet boven de 35 jaar oud kunnen zijn.

Rohan is choreograaf en danser (ballet en modern) en een van de oprichters van het Dance Theatre of Harlem. Rohan danste ook de rol van Rosa Parks in Gordon Parks’s televisiefilm, Martin… het Ballet, en trad op in de productie “Porgy and Bess” uit 1991, gechoreografeerd door Carmen De Lavallade, in het Metropolitan Opera House.

Cinedans, EYE Amsterdam

In een nagesprek van Richard Kofi met Christa tijdens Cinedans sprak Christa over het belang van erkenning voor “standing on the shoulders of” en het documenteren van die rolmodellen zoals Sheila Rohan. Christa geboren en getogen in Curaçao, nam van de gelegenheid gebruik om ook regisseur Felix de Rooy die in het publiek zat te duiden als haar eerste inspiratiebron. De Rooy en da Palm lieten haar als jonge vrouw opgroeiend op een klein eiland kennis maken met kunst en lieten zien dat een carrière in de kunst bereikbaar is ook voor haar. Ze werkte als assistent in de eerste films van het duo, waaronder Ava & Gabriel (Gouden Kalf, 1990). Tweeëndertig jaar na dato is Christa, regisseur, choreograaf, professor en directeur van de Movement Lab op het Barnhard College (Columbia University) in New York met recht zelf een inspiratie en rolmodel voor jonge makers in Amerika maar ook in Nederland en op de eilanden.

FOCUS OP TAIWAN

Dit jaar heeft Cinedans als special, Focus op Taiwan. Samen met filmcurator en onderzoeker Hsieh I Hsuan (aanwezig op het festival) selecteerde Cinedans korte films van makers in Taiwan.

Cinedans, EYE Amsterdam

    Hsieh I Hsuan in gesprek na het filmprogramma.

Cinedans, EYE Amsterdam

Maurice Lai Yu Man – Bulabulay Mun? ©TjimurDanceTheatre

Cinedans, EYE Amsterdam

Cinedans, EYE Amsterdam

Cinedans, EYE Amsterdam

Peng Hsiao Yin – Formosan Blue Magpie

Cinedans, EYE Amsterdam

Cinedans, EYE Amsterdam

Jessica Lin Wan Yu – Memories of the Tenjo

Cinedans, EYE Amsterdam

Ching Ju Chang, Jia Jing Wu, Liam Cheng & Yi Chi Lee – TPE-886

In het Taiwanese programma was de cross over in de praktijken van de makers te zien, Su Hui Yu het meest aansprekende voorbeeld. Pre-covid maakte hij nog The White Waters (2020) zijn eerste live performancewerk in opdracht voor de Performa Biennale in New York. Een adembenemend eerbetoon aan toneelschrijver Tian Chi Yuan die een homo-erotische bewerking maakte van Flooding of Jinshan Temple uit de Chinese klassieker Legend of the White Snake. Hui Yu’s video-installaties zijn wereldwijd in musea te zien maar ook als films in bioscopen en op film festivals. Nu dus bij Cinedans in EYE in de programma’s Focus: Taiwan (the Walker) en XXXplicit Dance (The Glamorous Boys of Tang)

In Nederland wordt zijn werk al sinds 2017 gepresenteerd zoals bij het IFFR, en in 2021 had hij een solo tentoonstelling in 1646 in Den Haag. Daar keert hij komende november 2022 zal terug als gastkunstenaar. Een 1646 podcast met Su Hui Yu over zijn werk is hier te horen: https://soundcloud.com/sixteenfortysix/1646-podcast-6-su-hui-yu

Cinedans, EYE Amsterdam

    Su Hui Yu, The Glamorous Boys of Tang (1985, Qiu Gang-Jian), 2018, 17 min. Foto: kunstenaar.

Glamorous Boys of Tang is een bewerking van de gelijknamige homo-erotische film van scenarist/dichter Chiu Kang Cien uit 1985 (https://www.imdb.com/title/tt1699238/). Ondanks de zware censuur op de meeste ‘gezagsondermijnende’ ideeën en (ver)beeld(ing) exorcisme, wilde orgiën, etc. werd het een cultfilm, een mijlpaal in LGBTQ+ cinema in Taiwan. In deze rijke gelaagde indringende remake van Su Hui Yu verbeeldt hij het ongecensureerde origineel geplaatst binnen de hedendaagse context van Taiwan.

Cinedans, EYE Amsterdam

    Su Hui Yu, The Walker, Multi-channel installation, 18’00”, 2017. Foto: kunstenaar

The Walker gaat over de voorstellingen van het legendarische Walker Theater gezelschap. De beelden, mystiek, traag, in scene gezet met personages die ons direct “aanspreken” en aandacht vragen, zuigen je in de hybride avant-garde kunst wereld van de jaren negentig in de underground van Taipei.

Zij het in kunst of film Su Hui Yu’s werk blaast nieuw leven in ideeën die ten tijde van de staat van beleg en censuur in Taiwan niet mogelijk waren uit te voeren zoals bedoeld door de makers. Vanuit zijn huidige blik, context en vrijheid van meningsuiting in het hedendaagse Taiwan, herinterpreteert Hui Yu de complexe geschiedenis van Taiwan. Hij verbeelt in zijn werk de ideeën (boeken, films, magazines, en andere uitingen) van kunstenaars die ten tijde van de staat van beleg nooit tot volle uiting kwamen en probeert daarmee de gecensureerde geschiedenis alsnog zichtbaar te maken en te documenteren.

CINEDANS
FEST / WEB / LAB / TOUR

https://www.cinedans.nl/

About Sasha Dees 363 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*