De vissen van Assmann

De vissen van Assmann

Heerlijk subtiel, vooral met de boom vol in blad. Een verwijzing naar het visserijverleden van Schiedam maar bovenal een magisch momentje voor wie er bij toeval tegenaan loopt. En wanneer je het eenmaal weet ga je tòch even kijken wanneer je in de buurt bent (net als bij het boomzagertje in Amsterdam).

Het stond al een tijdje op mijn to see lijstje toen dochterlief en ik aan de Lange Haven werden aangesproken door een man met kinderen met de vraag in welke boom de vissen hingen? Er was nogal wat over het werk te doen deze zomer en dat maakt natuurlijk nieuwsgierig. En omdat er aan de gracht nog best wat bomen staan werd het een spannende speurtocht.

Sowieso bijna niet voor te stellen natuurlijk, vissen in een boom, maar hoe komen die daar dan? Eenmaal gevonden was dochterlief vooral bezorgd over de kunstenaar. Of dat hij niet met ladder en al in het water was gevallen tijdens het ophangen. En leg het maar eens uit aan je buurmeisjes, dat er vissen zwemmen in de boom. Ook zij gaan nu elke keer even kijken wanneer ze in de buurt zijn.

En wat betreft die ophef, boos op vissen in de boom. Vaak denkt men dat het hele budget van een opdracht in de zakken van een kunstenaar verdwijnt. Niets is minder waar. Zoals de gemeente zelf al aan geeft gaat van de, in dit geval, € 30.000 tweederde naar productiekosten (toeleveringsbedrijven). € 10.000 is het honorarium. Stel dat de kunstenaar in totaal twee maanden (320 uur) aan het beeld heeft gewerkt, dan houdt hij daar bruto € 31,25 per uur over. Niet bepaald een exorbitant uurtarief.

advertentie(s)

Het Stedelijk Museum ligt op loopafstand, ideale combinatie voor een dagje Schiedam.

De vissen van Assmann

Gijs Assmann, ’t Kramsiv, 2022.

De vissen van Assmann

De vissen van Assmann

About Niels Post 3595 Articles
Niels Post is beeldend kunstenaar en actief als mede-oprichter van Trendbeheer.com. Hij is opgeleid aan de AKI in Enschede en het San Francisco Art Institute. Zijn werk is wereldwijd te zien geweest op videofestivals, tentoonstellingen en als zelfinitiatief in de openbare ruimte. Spam, computer gegenereerde tekst die niemand wil maar die overal opduikt, vormt de laatste jaren het basismateriaal van zijn beroepspraktijk. Post gebruikt het voor interventies op leegstaande winkelramen, wandsculpturen en ruimtevullende installaties.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*