We zijn weer terug in Athene voor de 12e editie van Platforms Project, de internationale beurs voor artist-run spaces en initiatieven. Ditmaal op een andere locatie: een voormalige sigarettenfabriek die enkele jaren geleden geheel is gerestaureerd en geschikt gemaakt voor grote tentoonstellingen en andere evenementen. Een mooie plek met meerdere zalen en een centrale hal onder een pyramidevormig glazen dak. Genoeg plek voor de 65 initiatieven uit 25 landen, een doorlopend programma van performances en symposiumdebatten (bijna allemaal in het Grieks).
(een bericht van Frits Dijcks)
- Debatzaal klaar voor gebruik
Dit jaar opvallend veel duopresentaties van verschillende initiatieven die al eerder meededen aan Platforms Project. Het concept werpt haar vruchten af. En ook dit jaar zijn er weer Nederlandse initiatieven uit Den Haag en Rotterdam die zich presenteren met een eigen stand. Ook Zweden, Duitsland, Frankrijk en Engeland zijn goed vertegenwoordigd. Vreemd genoeg zijn, op een enkel Turks, Cypriotisch of Spaans initiatief na, de mediterrane landen behoorlijk ondervertegenwoordigd. Bijna de helft van de 65 initiatieven komt uit Griekenland zelf, en zij pakken flink uit met overvolle en overdadige stands waarin democratische representatie binnen de collectieven belangrijker is dan de kwaliteit van de presentatie.
Veel platforms kiezen voor een conventionele presentatie die we kennen van de reguliere galeriebeurzen met een of enkele werken van een handvol kunstenaars. Een kleine minderheid maakt een exclusieve presentatie of installatie op locatie. Jammer eigenlijk, want het publiek is daar wel in geïnteresseerd. Het aantal verzamelaars is op een hand te tellen en de meeste non-profit platforms hebben ook geen bijzondere interesse in verkoop. Het publiek is divers en gretig. Mede omdat Griekenland economisch al jaren in zwaar weer verkeert en dat een negatieve invloed heeft op het kunstaanbod. Ook veel Griekse kunstenaars vertrekken naar een buitenland en komen tijdens Platforms Project weer even terug naar de bron. Dat verklaart ook een deel van de internationale samenwerkingspresentaties.
- Het documenteren van de performances is een performance op zich.
Hierbij een greep uit het aanbod (waarbij de chaotische verzamelstands grotendeels zijn afgevallen) in volgorde van standnummer…
Mooie kleine video van Mats Landström bij Studio 44 uit Stockholm (Sweden).
Totaalinstallatie van Topp & Dubio (Netherlands) over de relatie tussen kunstwerken, tentoonstellingen, tentoonstellingsruimtes en haar documentatie, samengevat in een nieuw site-specific werk.
Ook hier aandacht voor de natuur bij The Art Coalition – International (Canada, Sweden, UK).
Toe-eigening van andermans werk bij Distortion Art (Sweden).
Sculpturale monumentaliteit bij The Red Boat Projects (Greece).
Individuele obsessies bij artist-run Molekyl Gallery uit Malmö (Sweden)
Achter Bas Jan Ader aan vanaf Cape Cod door Elizabeth Withstandley bij Prospect Art (Los Angeles, USA).
Eén Grieks werkje uit een enorme stand in vlooienmarktopstelling van voormalige academiestudenten die in eerdere edities van Platforms Project als vrijwilliger of gids hebben gewerkt.
Alexandra Osa mag solo bij Darling Pearls & Co (London, UK).
Dagelijks nieuwe aangespoelde kunstobjecten op het golvenstrand van EX-MÊKH (Netherlands)…
…en kleine surprises in bollen in de kosmos van AVARTS (Greece).
Publieksparticipatie bij THE MUESUM (Sweden, Germany).
Werk zonder toelichting bij IDI Galleri uit Stockholm (Sweden).
Ook dit zonder uitleg geplaatste getapete werk van Rhythm Section (Germany, UK, Ukraine) ontwikkelt zich langzaam in vier dagen (dit is dag 3)
Voelen en ademen in kleine ruimtes bij Free Bloop Group uit Warshau (Poland).
Tupajumi Foundation (Netherlands) is weer terug met bekend en minder bekende Rotterdammers!
Hele kleine werken in een strakke presentatie bij PASAJ (Istanbul, Turkey).
Artplatform | elsewhere (Elders) uit Den Haag verlaat haar eigen minimalistische comfort zone in een samenwerking met museum of forgetting uit Zweden.
En de vrienden Eliza Reszka, Lucas van Eeden en Basti Kuhz vinden elkaar weer in het Haagse gelegenheidscollectief Straße der kollektiven Kunst (Netherlands).
Kenmerkend is de open gemoedelijk sfeer van Platforms Project in combinatie met een uitstekende organisatie onder leiding van Artemis Potamianou and Michalis Argyrou. Met vele onvermoeibare gidsen en vrijwilligers (academiestudenten) die het publiek groepsgewijs meenemen langs de stands om hen te introduceren in het getoonde werk. Ook dit jaar zijn er weer zo’n 25.000 bezoekers gepasseerd.
Volgend jaar hoopt de organisatie van Platforms Project nog eenmaal gebruik te kunnen maken van de voormalige sigarettenfabriek. Daarna zal het worden ingericht als nieuw museum voor hedendaagse kunst op initiatief van kunstorganisatie NEON. Dit particuliere initiatief van verzamelaar en voedselondernemer Dimitris Daskalopoulos financierde de renovatie van het gebouw en organiseerde er drie jaar geleden al de grote groepstentoonstelling ‘Portals’. Na verschillende kunstprojecten in de stad zal NEON zich er binnenkort permanent gaan vestigen. We zullen zien waar Platforms Project nog terecht zal komen.
Platforms Project | 10-13 oktober 2024 in Public Tobacco Factory – Hellenic Parliament Library, Lenorman Street 218, Athene.
Ha Frits, tof jullie installatie daar en onze Niels en Petra zijn ook aanwezig zie ik. En alle gesprekken in het grieks dat schiet dus ook niet echt op voor de andere helf niet grieken? leuk dat je nu hier schrijft trouwens! fijn weekend!
Ha Sasha, dank!. Bij de stand werd natuurlijk gewoon Engels gesproken ;-) Volgende week nog een stukje over de andere plekken in Athene die we hebben bezocht.