Eli Content en Merijn Bolink @ De Vishal, Haarlem

Het voortduren van de schepping

Eli Content en Merijn Bolink @ De Vishal, Haarlem

De tentoonstelling Nobody on the Road van Eli Content en Marijn Bolink binnenlopen in De Vishal, is als het betreden van een tempel. De Vishal is een dominante expositieruimte, waar de architectuur vaak de overhand neemt en de werken niet voldoende tot hun recht komen. Met Nobody on the Road is van dat bezwaar niets te merken. De mat zwart geverfde sculpturen van Bolink staan en hangen in het midden van de zaal. Ze hebben een verstilde werking ten opzichte van de rijkelijk ingevulde werken van Content, die aan de zuilen zijn bevestigd. Het levert een gebalanceerde compositie binnen de bestaande architectuur op. Er ontstaat een verstilde sfeer: de Vishal is veranderd in een paradijs, waar de gedeelde fascinatie van de kunstenaars voor het scheppingsverhaal, vanuit twee verschillende tijdperken, klassiek en modern, wordt samengebracht.

Eli Content en Merijn Bolink @ De Vishal, Haarlem

Content is altijd al gefascineerd geweest door het scheppingsverhaal van het Hebreeuwse alfabet. Het waarheidsgehalte van het verhaal doet niet ter zake, het is waar omdat over het leven op aarde gaat. De doorschijnende wandschilderijen zijn weloverwogen en rijkelijk beschilderd met zwarte bladeren en velerlei symbolen. De kleuren zijn gebalanceerd aangebracht, wat de wandschilderingen tot juwelen maakt om naar te kijken.

Eli Content en Merijn Bolink @ De Vishal, Haarlem

Bolink is geïnspireerd door het boek van Computing Machinery and Intelligence uit 1950 van de Britse informaticus, logicus, filosoof en theoretische bioloog Alan Turing. In het boek wordt gesuggereerd dat er een geheimzinnige kracht van een nieuw soort genesis lijkt te worden aangekondigd: het ontstaan van een ander soort bewustzijn dat gecreëerd wordt door het door ons geschapen massale netwerk van computers. Bolink ziet een parallel met het bovengenoemde pre-genesis verhaal van Content. En verwerkt het thema kunstmatige intelligentie in de tentoongestelde werken.

Om “In het begin schiep God de hemel en de aarde”, te kunnen schrijven heb je eerst letters nodig. Daarom werden volgens de Joodse traditie eerst de letters geschapen. Vervolgens kon er een levende wereld worden gecreëerd. Turing besefte in de jaren vijftig dat het binaire stelsel dat uitsluitend uit de 0-en en 1-en bestaat, tot een steeds intelligenter systeem zou leiden dat met de tijd steeds autonomer zou worden.

Eli Content en Merijn Bolink @ De Vishal, Haarlem

Het werk van Content prikkelde mij het meest. Met name het kleurrijke doorschijnende wandschilderij, vrijwel direct rechts in de entree, trok mijn aandacht. Hierop is een witte levensboom geschilderd, omringd door zwarte bladeren. Aan de wortels van de levensboom is aan de linker- en rechterkant een witte zwaan geschilderd, met in het midden gracieuze zwarte.
Van boven naar beneden dwarrelen aan de rechterkant een aantal groene en rode stippen. Aan de linkerkant vindt hetzelfde spel plaats, maar dan met gouden stippen. In de afgebeelde figuren zie ik velerlei symbolische betekenissen: in de levensboom zie ik de archetypische wereld, de schepping, voortplanting van de fysieke wereld: het hier en nu. In de witte zwanen zie ik de schoonheid van de zuivere liefde die gebaseerd is op overgave en trouw. In de zwarte zwaan zie ik het bezit van een sterk intuïtief vermogen, die zich uit in een helderziende toekomstblik. Als je deze capaciteiten toelaat in je leven, kan je de toekomst positief en pragmatisch benaderen. De betekenissen van de symbolen vormen voor mij de basis van eigenliefde, hetgeen je als individu nodig hebt om door alle levensfases heen te stromen.

Het wandschilderij en het thema van de expositie komen overeen met het algemene gedachtegoed van het jodendom die een grote betekenis hecht aan het leven in het hier en nu. Waar altijd vooruitgang en op allerlei manieren scheppingen plaatsvinden omdat dat bij de ontwikkeling van het leven hoort. De cirkel is rond.

NoBody on the Road was tot en met 11 februari te zien in De Vishal, Grote Markt 20, Haarlem.

Devishal.nl/kunst/nobody-on-the-road/

Najiba Brakkee
About Najiba Brakkee 54 Articles
Najiba Brakkee woont in Amsterdam en werkt op project basis in de kunstwereld als pr-medewerkster en organisator. Zij ziet de kunstwereld als een avontuur en schrijft over alles wat zij onderweg tegenkomt: exposities, ateliers, beurzen en dergelijke. 

1 Comment

  1. Wanddecoratie is geen kunst toch? Vroeger werd je daarvoor van de academie gestuurd. Dat krijg je dan als je een galeriehouder als artistiek coördinator benoemt. Mooie kunst is niet waar, ware kunst is niet mooi. De grootste vijand van de kunst is de kunstwereld zelf.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*