Den Haag op zijn veelzijdigst. Vijfentwintig locaties openen dit weekend de deuren voor een extended Hoogtij. Van piepjong initiatief tot gevestigde orde, ze heten u allemaal welkom.
Uw correspondent bewandelde er elf, hieronder een kleine greep uit veel.
T/m zondag 10 juni a.s.
In de keet van Baracca (zie eerste foto) een solo van Urs Pfannenmüller, waar ik een jonge hond vermoed blijkt het een oude rot.
In het voormalige Gemak een groepstentoonstelling van derdejaars studenten ArtScience KABK met onder andere dit boeiende werk van Sophia Bulgakova. Hightech digitaal met een heerlijk knullige, maar effectieve, analoge interface.
Bij Maurits Van De Laar onder andere Henri Jacobs en
Patrick Gabler
Bij 1646 eerstejaars student van de Master Artistic Research van de KABK met onder andere erg mooi werk van Matthew James Lanning. Tijdens de Daan den Houter/apprentice master show een paar maanden terug ook al erg sterk.
Daisy Madden-Wells en Angel Orellana (buiten).
Mel Chan geeft u een handmassage.
Achterin met de trap naar boven, videowerk van Lucy Engelman.
Ook in de Boekhorststraat, dit prachtige plafond, tussen nummer 25 en 25a.
Bij de Grafische Werkplaats vindt t/m 16 juni het Analog Patronen festival plaats. Veel workshops, lezingen en een expositie in de werkplaats.
Een blok RNDR.
Allemaal leuk en aardig Holaa maar in de kelder werkt Jurjen Ravenhorst ondertussen in alle rust stug door aan een nieuwe litho.
Onderweg een toepasselijke variant op het beroemde Screaming Hand logo bij lokale kapper Dob’s.
Nouvelles Images met onder andere sculptuur van Lisa Sebestikova.
Tegenover Nouvelles Images het recent geopende …Ism met hun tweede tentoonstelling Harmen de Hoop x Lucassen, een überkneiter van formaat. Beide kunstenaars zijn aanwezig dit weekend. Harmen de Hoop in levende lijve, Lucassen als twee boeken.
Elke bezoeker wordt gevraagd een persoonlijke favoriet uit een van de twee Lucassen te kiezen, Harmen de Hoop maakt er vervolgens voor u een prachtkopie van die u zelf op mag hangen. Het publiek als curator van een solo tentoonstelling. Het wonderschone werkje dat nu bij de Akzo hangt staat er helaas niet in. Ga dat vooral in het echt zien, kan geen reproductie aan tippen.
Bij Twelve Twelve een solo van de Pakistaanse kunstenaar Imran Channa, hij tekent en gumt Pakistaans cultureel erfgoed dat na grensconflict/oorlog in India is komen te liggen. Erfgoed dat hij alleen van foto’s kent maar niet in het echt kan bezoeken.
Elke tekening wordt uitgegumd en in een potje gevangen.
Parts Project grossiert in goede shows. In The Future is Female een hele rits kunstenaars aan elkaar geschreven door Twan Janssen.
Bij binnenkomst blijk ik zo geconditioneerd door slecht geschreven zaalteksten dat ik het liefst meteen rechtsomkeert wil maken. Maar wanneer je eenmaal begint met lezen wordt je meteen het werk en de tentoonstelling ingezogen. Zo kan het dus ook beste museummedewerkers, persoonlijk ingestoken teksten die toevoegen in plaats van wegjagen.
Fantastisch om eens in het echt te mogen zien, Corita Kent.
Aase Seidler Gernes
Paar deuren verderop Quartair met de groepstentoonstelling As Far As I Can Reach.
Geen idee van wie wat maar met werk van Liza Wolters, Mike Moonen, Sophia den Breems, Gordon Meuleman en Marilou Klapwijk.
Bij Hoorn & Reniers onder andere Inge Aanstoot
en Arike Gill.
En Maarten Bel sluit de avond af bij Moose.
T/m zondag 10 juni a.s.
Kees was er ook en liep een heel ander rondje: https://chmkoome.wordpress.com/2018/06/09/holaa/
Origineel werk van Corita Kent is (naast veel meer graphic design uit de Golden State) ook nog te zien in de tentoonstelling ‘California: Designing Freedom’ in het Design Museum Den Bosch. FYI