Neo Rauch @ Galerie EIGEN+ART

Op het Spinnerei complex zijn verschillende galeries, een van de eerste die neerstreek op het complex in Leipzig is Galerie EIGEN+ART uit Berlijn. Eigenaar Judy Lybke werd wellicht aangemoedigd door kunstenaar Neo Rauch die met de galerie werkt. In 1993 trok Rauch met 4 andere kunstenaars in een leegstaande ruimte in de Spinnerei (een moeder van een van de kunstenaars was bestuurslid van de katoenfabriek).

Ze kregen een gedeelte van de 3e verdieping in Hal 18 en verbouwden die tot 5 studio’s, in de destijds nog volop functionerende katoenspinnerij. Het complex is nu volledig omgetoverd in een kunst en cultuur gebied. Rauch werkt nog steeds in zijn studio in Hal 18.

De studio van Michelle Eistrup, de kunstenaar waar ik op dit moment mee samenwerk, is schuin tegenover die van Rauch. Een sigaret rokend in het trappengat, zegt Eistrup, haar hoofd knikkend naar een onopvallende man die ons een schichtige blik toewerpt na mijn gebruikelijke groet en geen antwoord geeft: “dat is Neo Rauch”.

Duitsers zijn blijkbaar net Nederlanders… In Nederland groet niemand. Dat valt me op na 20+ jaar in New York en het Caribisch gebied waar het groeten en daarmee een ander erkennen, voor mij een natuurlijke gewoonte geworden is.

De aanhouder wint. Het aantal mensen dat me teruggroet: hallo, goede morgen of in erkenning knikt groeit gestaag, in Nederland en hier in Leipzig. Ik mis nog wel steeds de terloopse korte opmerkingen en gesprekjes met mensen op straat: “Goodmorning lovely, looking good as always, haven’t seen you in a while, where you travelling?” van de domino en kaart spelende gepensioneerde buren op de stoep in mijn straat of “ooh what a gorgeous dress you wearing that color is great on you” van een oudere mevrouw op het metrostation. Dat maakt de dag toch een heel stuk leuker, dan in Nederland half van de stoep afgeduwd te worden door een chagrijnig kijkende buurtbewoner, al helemaal nu in COVID tijden.

Deur naar de studio van Rauch

Na het zien van zijn net geopende tentoonstelling in Eigen+Art met de LIAP residents, bedacht ik dat het leuk zou zijn om ook zijn studio te zien en wat foto’s te maken en wellicht een kort gesprek voor Trendbeheer. Ik klop op de deuren maar die blijven hermetisch gesloten. Misschien is hij er niet…

In de weken erna zie ik hoe het werkt. Als ik iemand voor de deuren zie staan, gaan die alleen open als ze hem bellen. Dat is het moment dat je een andere Rauch ziet valt me op, ineens is zijn gezicht open met een brede lach en groet hij oprecht en vrolijk, is hij blij die persoon te zien. Ik vermoed dat hij gewoon lekker wil werken, dit is zijn domein, waar hij zich in zijn verbeelding en in zijn werk kan verliezen. Onaangekondigde vreemde personen die op zijn deur kloppen zijn dan hinderlijk, daar kan ik me alles bij voorstellen..

Anna Louise de directeur van LIAP en geboren en getogen in de DDR, haar ouders beide kunstenaars, vertelt dat figuratief werk erg populair was in de DDR, mede door het veelvuldig gebruik in propaganda een stijl bekend als Sociaal Realisme, maar na de val van de muur verschoof de aandacht van figuratie naar abstractie.

Het tij voor Rauch, die figuratief schildert, keerde ten goede toen hij rond 2000 opgepikt werd door David Zwirner in New York. Hoewel ik toen ook al in New York was en in Chelsea een bezoek aan Zwirner nooit oversloeg, moet ik bekennen dat ik voor ik op de Spinnerei aankwam nog nooit van de goede man gehoord had, noch van een “Neue Leipziger Schule”, een betwiste term bedacht door Rauch’s galeriehouder Lybke voor opkomende schilders, waaronder Rauch, die afstudeerden op de HGB (zie vorig artikel) in de jaren negentig na de val van de muur.

De marketingstrategie van Lybke werkte wel, het werk van Rauch werd niet alleen populair in het middensegment van de kunstmarkt in Amerika maar ook (weer) populair in Duitsland.

Rauch is geen “kunstmarkt star” als Bansky, Peter Doig, of Kerry James Marshall. Hij heeft wel een vaste plek veroverd in de bovenlaag van het middensegment in gezelschap van kunstenaars als “onze” Marlene (Marleen) Dumas. Zijn werken zijn terug te vinden in menig museum en private collectie wereldwijd en de grotere werken gaan voor rond het miljoen over de toonbank.

Ik laat me vertellen dat Gerhard Richter en Neo Rauch op het moment gezien worden als de bekendste kunstenaars als het over werk uit Oost Duitsland gaat. Rauch staat met een geschat eigen vermogen van honderd miljoen euro genoemd in Manager Magazin 2017 in de lijst van de 1000 rijkste personen in Duitsland.

Desondanks komt en gaat Rauch naar de studio op de fiets. Wederhelft Rosa Loy is uitbundiger hoor ik uit 2e hand, ze rijdt in een Porsche en komt met hond, wapperende sjaals, rode sneakers en gele designer handtas naar het complex. Covid-19 zal Rauch in ieder geval niet tegen houden om te werken zonder zich financiële zorgen te hoeven maken. Overigens qua gezondheid ook niet, in Leipzig zijn er sinds het begin in maart 2020 tot 22 oktober in totaal 1252 gevallen en 7 doden.

Dat hij productief was de afgelopen maanden zien we in Handlauf, zijn eind september geopende solotentoonstelling in Galerie EIGEN+ART. Het gedegen gemaakte figuratieve werk van Rauch doet me denken aan oude prenten boeken met legendes mythes, sprookjes. Zijn beeldtaal en referenties zijn ontegenzeggelijk (Oost) Europees.

In veel van zijn schilderijen zie je fabrieken met schoorstenen (industrialisatie) terugkomen die me doen denken aan de optimistische propaganda posters “samen werken aan de toekomst”. Maar in de werken van Rauch zien we rond de fabrieken alleen maar fantastische taferelen, alles lijkt uit verhouding en mensen en dieren zijn vaak hybride, wat we zien heeft geen gedefinieerde tijd of locatie. De optimistische sfeer is hier verdwenen en is bedrukt.

Galerie EIGEN+ART

Hebben LIAP residents Michelle Eistrup en Sam Clague, Rauch wellicht geïnspireerd door hun frequente rug strek oefeningen in Hal 18?

Nog te zien t/m 28 november, 2020
Handlauf, solo tentoonstelling
Galerie EIGEN+ART
Spinnereistraße 7. Halle 5.
D – 04179 Leipzig
Phone: +49.341.960 7886.
Fax: +49.341.225 4214.
Email: leipzig@eigen-art.com
Open: Dinsdag – Zaterdag 11.00 – 18.00 uur

Rauch is ook te zien t/m 19 december, 2020
20/20, groep tentoonstelling
David Zwirner Gallery
537 West 20th Street,
NYC, NY
USA

Sasha Dees
About Sasha Dees 239 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

2 Comments

  1. So Neo Rauch has become a bit friendlier, as both he and I have the same breed of dog: a Mop. Dogs can be a great way to break monotone encounters.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*