DOCUMENTA 15: Another Alice Yard Exchange, part 7

Documenta 15

    Een inclusief D15

Terwijl we hier allemaal lekker doorwerken, samenwerken aan projecten en in interessante conversaties en in dialoog zijn met elkaar en de duizenden bezoekers die door de locaties heen trekken, werden de twee moties die waren ingediend bij de Bundestag tegen D15 en waar de directeur, artistiek team en ruangrupa de curatoren de dag ervoor zich over mochten uitspreken in Berlijn afgelopen donderdag weggestemd. Het zich terugtrekken voor een week om zich daar goed op voor te bereiden paid off! bundestag.de/dokumente/textarchiv/2022/kw27-de-documenta-900546

Goed nieuws voor D15 we kunnen weer ademen, hoewel, het censureren van D16 lijkt wel door te gaan. Die planning ligt nog steeds stil, goed om ons van bewust te blijven!

De politieke tegenkrachten geven het niet op, ze hebben zich lijkt het vastgebeten in D15. Nog geen dag later trekt Hito Steyrl zich terug omdat, zo zegt ze,het D15 management en ruangrupa geen publieke conversaties aangaan monopol-magazin.de/kuenstlerin-hito-steyerl-zieht-ihre-arbeit-von-der-documenta-zurueck

De deelnemers van D15 (staf, collectieven en kunstenaars), zijn verbijsterd, immers het was juist Steyerl die zich als eerste terugtrok uit de publieke georganiseerde gesprekken.

“She, as an artist who is taking part of d15 and the Lumbung community, benefiting from all the hard work that has been done, didn’t even have the decency to speak to any of the artists or participate in any of the many meetings we have been doing, and now withdraws from the exhibition without even speaking to the curatorial team… i mean, wtf??? She is the one who withdrew from “We need to talk” symposium, and now claiming there is not enough talk… I’m sorry, but this is toooo much for me … like I can’t understand this hypocracy anymore” (quote uit de D15 whatsapp)

D15 management en ruangrupa wilden JUIST die dialoog, dat is nou juist het punt van D15, conversatie, dialoog… Dat er geen dialoog en publieke conversaties waren en zijn is gewoon niet waar, ik zit er zelf bij, we converseren ons hier suf met publiek, zonder publiek, onder elkaar. Maar Hito was, behalve nu met een foto in de krant, tot dusver in geen velden of wegen te zien of te horen in de conversaties die hier dagelijks plaatsvinden, wij zagen haar nergens, ze heeft op geen enkel moment met iemand contact gehad of gezocht, wij horen ook dit nieuws via een krantenbericht…

En dan was daar Meron Mendel van de Anne Frank stichting die na de hele openingscontroverse, en nadat D15 management en ruangrupa waren gesommeerd om naar de Bundestag in Berlijn te komen, aanbood naar Kassel te komen om met D15 te werken om conversaties over de werken te hebben. Maar na een aantal dagen, enkele uren na de stemming. Terwijl D15 management en ruangrupa terug keerden uit Berlijn en weer aan het werk in Kassel konden trok Mendel zich terug met als reden dat ze in de afgelopen dagen niet bereid waren die gesprekken te beginnen.

tagesspiegel.de/kultur/documenta-fifteen-kein-ende-beim-documenta-skandal-berater-meron-mendel-tritt-zurueck/28491666.html

D15 management en ruangrupa hadden zich terugtrokken om hun reactie op de twee moties in de Bundestag goed voor te bereiden en terecht, het bestaansrecht van D15 stond op het spel!

Niet beschikbaar zijn een aantal dagen omdat je bij de Bundestag gesommeerd bent is wat anders dan niet bereid zijn met iemand in gesprek te gaan. Als je je dan terugtrekt voor D15 goed en wel uit Berlijn teruggekeerd zijn in Kassel om daar weer aan de slag te gaan kan je je afvragen hoe welgemeend dat aanbod van Mendel werkelijk was of is het juist weer een publiciteitsstunt en stemmingmakerij?

Dat laatste opgeteld met het op hetzelfde moment terugtrekken van Steyerl, is wat de algemene opinie bij D15 staf, collectieven en zelfs bezoekers waar wij voortdurend in gesprek zijn is. Stemmingmakerij waar de politiek en media D15 als een gereedschap gebruikt om een politieke agenda over andere dingen door te drukken.

We zijn spelers in een politieke en media klucht geworden zonder dat we daar om gevraagd hebben of daarin willen participeren. Deze laatste twee aanvallen bracht iedereen weer samen gaf hernieuwde energie en maakte ons weer de eenheid die ik voelde toen ik hier de eerste keer was. Los van elkaar merk ik in alle verschillende gesprekken dat men de politiek en de media maar de politiek en media in Berlijn laat (wie heeft tijd?). Uiteindelijk stemde meer dan de helft van de politieke vertegenwoordigers in Bundestag voor D15. Punt van aandacht is dat het bombardement van negatieve media maakt dat je soms vergeet dat wat de media bericht niet de mening van de meerderheid van Duitsland (politiek en bewoners) is of reflecteert.

Hier in Kassel ging iedereen weer vol nieuwe moed weer aan het werk en stopt energie in datgene waarvoor iedereen hier is, de visie van deze D15 zo goed mogelijk uit te dragen. Nieuwe werken maken, samenwerkingen aan te gaan en dialoog en conversaties met de bezoekers en elkaar te hebben. De bezoekers lokaal, nationaal en internationaal blijven komen ondanks alle media of wellicht dankzij om zelf met een “open mind” D15 te ervaren en die ervaring is vooral positief

Bezoekers

El Warcha cook out met “chef” Aziz, yummmmmm

Luis & Yu-lan van Alphen (Amsterdam)

Luis & curator Stephanie Smidt (Chicago)

Luis, Blue curator Ming Jiun Tsai (Taiwan) en Sasha

Luis en Simon Benjamin (kunstenaar Getto Biennail D15)

Staf D15 – WH22

Takashi Kuribayashi (japanse sauna)

    Lumbung – Meydan festival 8 – 10 White Shoes (Indonesie)

Wij bij Alice Yard gingen dansen bij Meydan op de tonen van White Shoes en laten de politiek en media ook maar achter ons. We activeerden alweer volgende projecten, Video Caribe in WH22, een samenwerking tussen Toofpress en Trafohaus op hun locatie en meer…

Wordt vervolgd…

Alice Yard:
Alice Yard is een hedendaagse kunstruimte en network. Alice Yard wordt beheerd en samengesteld door architect Sean Leonard, kunstenaar Christopher Cozier, schrijver en redacteur Nicholas Laughlin en ontwerper Kriston Chen in samenwerking met een evoluerend groeiend internationaal netwerk van kunstenaars, curatoren en andere creatieve partners. In Documenta zijn wisselend steeds vier kunstenaars / kunst professionals aan het werk, naast opeenvolgend Leonard (juni), Cozier (juli/augustus), Chen (augustus/september) en Laughlin (september), gelijktijdig opeenvolgend negen kunstenaars in residentie: Blue Curry, Louis Vasques Le Roche, Nicole Cecilia Delgado & Amanda Hernandez, Shannon Alonzo, Versia Harris, Michelle Eistrup, Bruce Cayonne en Ada M. Patterson. Daarnaast een deels ad-hoc in te vullen groep van maximaal 2 kunstenaars en/of kunstprofessionals zoals ikzelf, Richard Fung, Jina Yimenez, Natalie Josten, Patricia Encarnacion, Russel Campbell, Kenny Bailey, Richard Williams, Razia Barsati, Tessa Mars, Irenee Shaw, Anders Juhl, Clara Brandt, Magda Buczek, Raquel Vasques La Roche and Oneika Russell.

Meer over Alice Yard: aliceyard.blogspot.com
Hashtags: #AliceYardD15 #ayardexchange #documentafifteen #ruangrupa

DOCUMENTA FIFTEEN INFORMATIE:

Curator/artistieke leiding
Het kunstenaarscollectief ruangrupa uit Jakarta Indonesië heeft de artistieke leiding van de vijftiende editie van Documenta. De normen, waarden en ideeën van Lumbung (Indonesische term voor een gemeenschappelijke rijstschuur) zijn het fundament van deze editie. De praktijken van de veertien geselecteerde kunstcollectieven en kunstenaars zijn gebaseerd op principes als collectiviteit, gemeenschappelijke verdeling van middelen en gelijke toewijzing.

Diverse locaties
Kassel, Duitsland
W: hdocumenta-fifteen.de/en/

18 juni – 25 september 2022

Openingstijden:
8AM – 8 PM

Toegang:
Dagkaart: 27 euro
2 dagen-kaart: 45 euro
Vrije toegang hele periode: 129 euro

REIS TIP: 9 euro!
In de maanden juni, juli en augustus in Duitsland wil reizen, kan dat voor 9 euro per maand, meer informatie: https://www.bahn.com/en/offers/regional/9-euro-ticket-en

About Sasha Dees 347 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*