Stopover Barbados

Stopover Barbados

    Barbados Community College, Visual Art Department, ‘critical reading class’.

In 2013, vijf jaar geleden, ging ik voor het eerst naar Barbados waar ik was uitgenodigd voor een Project & Space residentie. Onderweg naar Trinidad & Tobago dit jaar maak ik een korte stop over en check in bij Barbados Community College (BCC) en ontmoet een klein aantal kunstenaars die last minute tijd hebben om af te spreken.

Barbados is het meest oostelijke eiland in het Caribisch Gebied, het is 430 vierkante kilometer in oppervlakte en heeft een kleine 300.000 bewoners. Het staat daarmee op nr. 15 van dichtst bevolkte land wereldwijd (St. Maarten staat op nr. 10, Aruba op 18 en Nederland op nr. 28). De bewoners zijn 90% zwart, 4% wit, 4% gemengd en 2% “rest”, 95% is Christelijk. Ze spreken er Bajan en Engels. Sinds 1966 is het een onafhankelijke democratie, een constitutionele monarchie, onderdeel van het Britse Rijk (status vergelijkbaar met Aruba, Curaçao en St. Maarten). Na een vrij stabiele economie tot 2012 gaat het op het moment economisch slecht met Barbados. In 2014 nog een GDP van 16K en 10% werkeloosheid, maar nu in 2018 heeft het na Japan, Griekenland en Soedan de vierde hoogste schuldquote (175%), en zit met een schuld van een kleine 8 biljoen US$ (dat was 0.7 in 2012). De bevolking heeft deze zomer na 10 jaar een andere regering gekozen met de eerste vrouwelijke premier Mia Mottley… ik wens ze veel sterkte!

Stopover Barbados

    Ewan Atkinson, Only in Our Imagination,2015, 12 digital prints, (61cm x 91.5cm each) in Mammon, Split.

In 2013 ontmoette ik Ewan Atkinson, waar ik afgelopen zomer werk van selecteerde voor de tentoonstelling Mammon die ik maakte in het museum voor hedendaagse kunst in Split, Kroatië. Atkinson maakt tijd maar heeft het zichtbaar te druk, met de slechte economische situatie is het slecht gesteld met het onderwijs en het aantal docenten van BCC voor het BFA programma is drastisch terug gebracht tot “divisonal head” Allison Thompson en Atkinson. Dit schooljaar zijn er geen studenten aangenomen, het nieuwe minimum van 15 studenten werd niet gehaald. Je kan je afvragen of je überhaupt 15 kunststudenten wil per jaar op zo’n klein eiland want waar ga je met die kunstenaars en ontwerpers heen als ze klaar zijn en daar werd ook altijd wel over nagedacht. Het nieuw ingestelde minimum maakte wel gelijk korte metten met dit schooljaar en het lijkt erop dat men het programma de nek om wil (moet) draaien. Het maakt Atkinson behalve volledig overwerkt ook zenuwachtig voor de toekomst en terecht.

In al deze hectiek maakt hij het nieuwe werk Peregrination, A Playable Reproduction (2018) als onderdeel voor een te openen tentoonstelling ‘Arrivants‘ in het Barbados Museum waar Thompson co-curator voor is en Atkinson ook de installatie van alle werken op zich heeft genomen.

Stopover Barbados

    Ewan Atkinson – Peregrination, A Playable Reproduction (2018), the board game – photo: courtesy of the Artist, all rights reserved.

Stopover Barbados

    Ewan Atkinson – Peregrination, A Playable Reproduction (2018), the Interlopers – photo: courtesy of the Artist, all rights reserved.

Atkinson en Thomspon zijn ook samen de oprichters van Punch Creative Arena, waarmee ze tentoonstellingen maken in verschillende ruimtes op het eiland. Terwijl ik daar ben staat er een PCA tentoonstelling in de galerie van BCC met digitale collages van oud alumni Ronald Williams en LLanor Alleyne. Zoals veel werk van jonge kunstenaars overal ter wereld zijn de thema’s bij Williams identiteit, zwart zijn, cultuur, ras en sociale klasse. Het werk van Alleyne gaat vooral over de representatie van vrouwen.

Stopover Barbados

Ronald Williams

Stopover Barbados

Ronald Williams

Stopover Barbados

LLanor Alleyne

Stopover Barbados

LLanor Alleyne

Shanika Grimes was vijf/zes jaar terug net afgestudeerd en had een baby boy. Bij terugkomst is ze gescheiden, is haar zoon zeven, vrolijk, super slim (dat heeft ie van zijn moeder blijkt), ad-rem en vast en zeker een “handful”. Grimes heeft haar zaakjes op orde, haar zoon is alles voor haar en ze is “a woman with a plan”. Ze geeft workshops aan jongeren, en ontwerpt eigen producten, dat kunnen muurschilderingen in kinderkamers zijn of producten als portemonnees. Ze brengt deze aan de man via sociale media waar ze gretig aftrek vinden bij in het buitenland wonende Bajans die bijvoorbeeld nu voor de Kerst op zoek gaan naar “Bajan producten”. Grimes ging in 2015 zitten met een financieel adviseur en heeft een goed bedrijfsplan gemaakt hoe haar bedrijfje kan groeien en kreeg een klein startkapitaaltje.

Dit jaar heeft ze een klein stuk grond gekocht waar ze een grotere werkplaats aan het bouwen is en waar ze als het klaar is ook haar workshops gaat geven. De bedoeling is dat ze er te zijner tijd ook gaat wonen door er een woning bovenop te bouwen. Stap voor stap, langzaam maar gestaag. Stoer!

Annalee Davis is een mixed media kunstenaar, haar werk is regelmatig internationaal te zien. Ze is ook de oprichter van Fresh Milk Residency en mede oprichter van Tilting Axis en Caribbean Linked. Haar familie heeft een plantage met een melkbedrijf en race paarden fokkerij. Hier woont en werkt Annalee en heeft ze ook de residentie Fresh Milk (vandaar dus ook de naam), waar ze deels haar studioruimte voor gebruikt. Op het moment zijn er geen kunstenaars in residentie en gebruikt ze het hele atelier om een nieuwe serie werk te maken die er intrigerend uit zien maar ik geen foto’s nog van mag maken… sorry!

Stopover Barbados

    Annalee Davis in de studio.

Stopover Barbados

    Annalee Davis, bush tea services, 2016.

Katherine Kennedy is een mixed media kunstenaar die na haar Masters opleiding in UK (2012) bij Fresh Milk ging werken. Ik ontmoette haar daar toen ze net was begonnen als de assistent van Davis. Sinds 2016 is ze de ‘acting director’. Hoewel dit werk ook in haar vakgebied de kunsten is, is ze vooral bezig dingen te regelen om een platform te bieden voor andere kunstenaars. Er lijkt weinig ruimte voor haar eigen vrije werk maar ze maakt die tijd wel en exposeert ieder jaar nieuw werk.

Stopover Barbados

    Katherine Kennedy, mixed media en schaduw installatie, 2016.

Stopover Barbados

    Katherine Kennedy, Burst, mixed media installatie, 2018.

Mijn onderzoek in het Caribisch gebied is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds. Mijn trip in Barbados is mede mogelijk gemaakt door Lyn Slusher. Met dank aan iedereen die tijd vrij heeft gemaakt om mij te ontmoeten en/of door te verwijzen en met me te spreken over hun praktijk en ervaringen in het hedendaagse kunstveld!

Sasha Dees
About Sasha Dees 193 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*