Een plaatje bij de wakkere krant van Zweden: Aftonbladset. Video is nergens te vinden.
Er stond het een en ander in YouTube maar dat is er nu vanaf gehaald. Meen me te herrineren dat die video met de trein daar ook tussen stond. https://trendbeheer.com/2007/01/16/nug-pike/
blijft toch tricky, decoratiedingen doen zonder toestemming of corporate sponsor.
Deze film gaat wat verder zullen we maar zeggen. Ietsies anders dan met een stiftje op de muur of een stickertje hier en daar.
En was (op groot scherm) vorige zomer te zien in W139
…of een potje behangplak.
Verder als in?
Het heeft in elk geval een hoop Zweden flink op de pik getrapt via de media, uit de hand gelopen of geregisseerd hoe dan ook een interessante actie.
is zeker interessant te horen waar brs het verder vindt gaan dan ‘ander werk’, stikker stiftje of anderssoorts, behalve dan natuurlijk dat het ‘echt harcore clandestien’ geschiedt door een oudgediende spuitgast, die dan nu de weg juist zoekt naar het openbare podium (waar de ‘hardcore’ dan toch juist weer altijd tegen was) maar dan zonder verlies van heroisme van het pure of tegenspraak in attitude. blijft toch een interessant dilemma – een voor u ongetwijfeld niet minder bekend verhaal dan dat voor nug is of wellicht peter michalski, honeteurope, barry mcgee, of bijvoorbeeld cyprien gaillard (zaterdag grandopening @ stroom). ..wellicht gaan we het in dit licht ooit zelfs meemaken dat ss ooit nog eens een muurschildering in de buitenlucht ten gehoren zal brengen anyway, wat is hierop uw antwoord, meneer posterplak-en-verfopdoek ;)
in other words: hoezo heeft hij wat jou betreft de juiste vertaalsleutel gevonden?
Qua context zit hij niet zo ver af van wat jij aan het doen bent JJ,(wat mij betreft doet die achtergrond er niet zo toe) maar in zijn inventiviteit geeft hij net die overtuigende trap of dit de juiste vertaalsleutel voor een al langer bekend verhaal is wat mij betreft ondergeschiktt. Wie weet moet je de film eens bekijken als je de kans krijgt. ik kan je nu al verklappen dat de ophef in de media niets voor niets is..
Wat die buitenlucht betreft, dat lijkt mij niets. Ik blijf liever binnen. Veel te koud man. Misschien moet je eindelijk eens langs komen voor een verse bak koffie op mijn atelier.
hoho jj, rustig nou maar. Heb je het betreffende werk gezien? Ik zou het filmpje van Nug nou niet echt decoratiewerk willen noemen.
Een tag, piece, sticker, poster, etc roept hoogstens wat irritatie bij de een en bewondering bij de ander. Het filmpje van Magnug maakt in ieder geval bij mij hele andere gevoelens los; een mengeling van bewondering, schaamte, trots en afschuw.
Overigens vind ik het dilemma (thema) , clandestien ‘underground’ en / of bovenwereld zelf niet zo interessant meer. Iemand als Peter Michalski bijvoorbeeld creert zijn eigen ‘ground’. Onafhankelijk van de mening van anderen. Veel interessanter vind ik zelf.
Benieuwd naar een online-link dan naar het filmpje. Of andere manier het te kunnen aanschouwen (misschien is wellicht een speciaal voor de gelegenheid ingelaste vhs-uitzending iets, niels?).
Met aansluitende face-to-face discussie of groepsgevecht
Rijdt er iemand met ons mee? Mail dan naar het bekende adres.
I think this a fine example of exposure. Its like being a part of some big name gallery- or going to a school with a big name- or being born rich.
if you take something thats been done a million times before and its spoon fed to the public by some three day old cheese head- you get this shit-
im glad I went to a big name school-big gallery and I was born really rich.
whats was this about? i didnt get it- graffitti in school? graffitti is cool.
Nu ook met beeld, video ingevoegd.
al met al toch een zelfde soort filmpje als hij al in 2003 liet zien, maar dan minder scherp wat mij betreft. vond persoonlijk deel 1 toch beduidend interessanter (nug met spuitbusje zwart door het lint in super steriel hyperwit metrostation communiceert toch nét iets anders dan nug 5 jaar later door het dolle heen in metro met bange mensen).
pffff..
added
ja sorry hoor jeroen, maar van je commentaar op een overigens van een monitor geschoten filmpje zakt mijn broek van af.
Bij dit filmpje gaat het juist om de bange mensen, en de overtreffende trap.
Je noemt Nug, maar dat is niet relevant. Het middel is misschien graffiti, maar het thema niet. thema: angst, terrorisme, psychoses?
titel ‘territorial pissing’ suggereerd toch een duidelijk andere richting dan interesse in reactie van passanten, namelijk dat het om de maker zelf gaat en zijn reflexen en territoriale ambities.
succes met je broek
Virtuele catfight! : )
Ik denk dat het met zo’n act overduidelijk over de maker gaat EN de wrijving met de plek (trein, illegaal, vandalisme) en het -direkte- publiek (geschokte treinrizigers), en dat alles vastgelegd…dus óók voor een beoogd filmpubliek.
Aangezien er een al dan niet gewild vervolg is gekomen van het geheel via de media verandert dat wel het een en ander vind ik…los van de film zelf (die zo vanzelfsprekend moeilijk te bekijken is).
Dit side-effect maakt het geheel veel gelaagder, juist ook de positie van de maker tegenover het publiek, een publiek wat opeens tig keer groter wordt en veel meer gevolgen met zich meebrengt…een soort “incognito met de billen bloot”
Ik vraag me af in hoeverre dit een “side effect” is. Iemand?
ach ja, laat ik me weer meeslepen in een internet discussie.. dom.
In ieder geval kunnen we stellen dat dit filmpje wel iets anders is dan het opplakken van een stickertje. Toch?
qua guerilla art dan he
Ligt eraan wat de maker er mee wil zou ik zeggen…en wat er opdat stickertje staat natuurlijk…en of dat dan weer voor gevolgen heeft en…en…nou ja, ik zie niet zozeer het nut van waarom dat verschil benadrukt hoéft te worden omdat je dan automatisch weer uitkomt op echt of nep, net echt of echt nep, vooral vanuit “greffutti” gezien denk ik dan. Ik vind het juist interessant WAAROM het gemaakt/gedaan wordt …guerrilla art of niet
zolang er een vraag of experiment/open einde inzit in plaat van een bevestiging van een setje do’s en dont’s heeft het mijn aandacht… dat kan een sticker zijn of een filmpje, maar net zo goed een doek of collage, wholecar of tekeningetje op een bierviltje bij wijze van..
Een filmpje is inderdaad een filmpje en een stikker niet. Als je daarintegen ‘ doelbewust’ (want daar gaat het meestal en dus ook in dit gezellig onderhoud) om, een spoor achterlaat -met bijvoorbeeld verf uit een potje of inderdaad plakfolie- maar dit vervolgens filmt, dan het resultaat een film (en geen stikker). De vraag is dan vervolgens, maar wellicht dat je te dan niet meer kan volgen, wat je dan hiermee beoogd (zoals ook hierboven ruimhartig geschetst door erosie). Of je ‘filmpje’ genoegen neemt met het ‘begrepen worden’ door louter een incrowd of dat er ook een poging in schuilt een publiek buiten die cirkel deelgenoot te laten zijn van je ideeen en/of ambities. Maar, je zit nu toch niet een filmpje van mij te vergelijken met de filmpjes van nug? Want ik zie die parralel niet zo dik hoor.
Wat een soap drama.
Het is obvious dat dit hele thema veel losmaakt. En dat terwijl die richtlijnen allang vervaagd zijn. Jammer om te constateren dat JJ z’n conclusies heeft getrokken. Alsof er een front is tussen de wij’s en de zij’s/de dommen vs de inteligentia. Ik vraag mij af of het uit een drang naar overcompensatie voortkomt bij gebrek aan achtergrond.
Algemeen beschouwend sluit ik mij aan bij dhr.Rosie’s laatste alinea.
?
Dus het is niet iets anders? allebei net zo street, guerilla, urban, fundamental?
ben het overigens ook helemaal met Heer Osie eens, maar opmerkelijk is dan wel dat bijvoorbeeld Marcus Bijlus wordt afgerekend op het niet hebben van voldoende street credibility voor het mogen gebruiken van die beeldtaal.
(waar ik overigens geen moeite mee heb).
Een splitsing in het Volksfront van de Publieke Prikkelaars? De Revolutionaire Gardes zijn verdeeld over de te volgen tactieken en methodes?
Afgescheiden hebben zich de Aaibare Stickeraars, de Radicale Doorpissers en de Open-enders..
Wat overblijft heeft zich gemeld bij de loketten van dienst als de Werkelijke Volkspartij van het Stiftje.
..ik zie het als een variatie op een thema, en dus zowel anders, verschillend, maar ook overeenkomstig. Gelukkig maar, houdt de dingen interessant nietwaar? Niet beter/slechter,meer of minder urban, hardcoorder echter,nepper of wat dan ook.
Dát is dan juist weer zo’n graffiti-manier van kijken ; )
> SS: (gebrek aan-) achtergrond is natuurlijk ook een rekbaar begrip, iedereen gelijk maar sommigen meer gelijk dan anderen? al heb je een overeenkomstige achtergrond dan nog betekent dat geen vanzelfsprekende qualiteit/gewicht in een andere discipline wel? Voorbeelden te over lijkt me..
>JS: de ware woordgoochelaar, binnenkort op een muur bij U om de hoek?
Hoe dan ook; ik zie het graag allemaal.
Oh..en die situatie met MB/OKT ging denk ik meer over materiaalgebruik vs vorm/inhoud. Het hoe en waarom van het binnenshuis gebruik van spuitverf uit bus. Maar goed.
Jezus. Wat een getyp…waar kan de factuur heen? Bedankt ieder voor een middagvullend programma!
Oh…voor de ware stalen knäéckébröd-vreters onder ons het volgende punt; echt of nep, net echt of echt nep, hoe dan ook in echt zweeds via jöétübë;
Een plaatje bij de wakkere krant van Zweden: Aftonbladset. Video is nergens te vinden.
Er stond het een en ander in YouTube maar dat is er nu vanaf gehaald. Meen me te herrineren dat die video met de trein daar ook tussen stond. https://trendbeheer.com/2007/01/16/nug-pike/
En een fotootje sfeerreportage van EvdL: https://trendbeheer.com/2009/02/15/rode-stippen-op-market-stockholm/
blijft toch tricky, decoratiedingen doen zonder toestemming of corporate sponsor.
Deze film gaat wat verder zullen we maar zeggen. Ietsies anders dan met een stiftje op de muur of een stickertje hier en daar.
En was (op groot scherm) vorige zomer te zien in W139
…of een potje behangplak.
Verder als in?
Het heeft in elk geval een hoop Zweden flink op de pik getrapt via de media, uit de hand gelopen of geregisseerd hoe dan ook een interessante actie.
is zeker interessant te horen waar brs het verder vindt gaan dan ‘ander werk’, stikker stiftje of anderssoorts, behalve dan natuurlijk dat het ‘echt harcore clandestien’ geschiedt door een oudgediende spuitgast, die dan nu de weg juist zoekt naar het openbare podium (waar de ‘hardcore’ dan toch juist weer altijd tegen was) maar dan zonder verlies van heroisme van het pure of tegenspraak in attitude. blijft toch een interessant dilemma – een voor u ongetwijfeld niet minder bekend verhaal dan dat voor nug is of wellicht peter michalski, honeteurope, barry mcgee, of bijvoorbeeld cyprien gaillard (zaterdag grandopening @ stroom). ..wellicht gaan we het in dit licht ooit zelfs meemaken dat ss ooit nog eens een muurschildering in de buitenlucht ten gehoren zal brengen anyway, wat is hierop uw antwoord, meneer posterplak-en-verfopdoek ;)
in other words: hoezo heeft hij wat jou betreft de juiste vertaalsleutel gevonden?
Qua context zit hij niet zo ver af van wat jij aan het doen bent JJ,(wat mij betreft doet die achtergrond er niet zo toe) maar in zijn inventiviteit geeft hij net die overtuigende trap of dit de juiste vertaalsleutel voor een al langer bekend verhaal is wat mij betreft ondergeschiktt. Wie weet moet je de film eens bekijken als je de kans krijgt. ik kan je nu al verklappen dat de ophef in de media niets voor niets is..
Wat die buitenlucht betreft, dat lijkt mij niets. Ik blijf liever binnen. Veel te koud man. Misschien moet je eindelijk eens langs komen voor een verse bak koffie op mijn atelier.
hoho jj, rustig nou maar. Heb je het betreffende werk gezien? Ik zou het filmpje van Nug nou niet echt decoratiewerk willen noemen.
Een tag, piece, sticker, poster, etc roept hoogstens wat irritatie bij de een en bewondering bij de ander. Het filmpje van Magnug maakt in ieder geval bij mij hele andere gevoelens los; een mengeling van bewondering, schaamte, trots en afschuw.
Overigens vind ik het dilemma (thema) , clandestien ‘underground’ en / of bovenwereld zelf niet zo interessant meer. Iemand als Peter Michalski bijvoorbeeld creert zijn eigen ‘ground’. Onafhankelijk van de mening van anderen. Veel interessanter vind ik zelf.
Benieuwd naar een online-link dan naar het filmpje. Of andere manier het te kunnen aanschouwen (misschien is wellicht een speciaal voor de gelegenheid ingelaste vhs-uitzending iets, niels?).
Met aansluitende face-to-face discussie of groepsgevecht
Rijdt er iemand met ons mee? Mail dan naar het bekende adres.
I think this a fine example of exposure. Its like being a part of some big name gallery- or going to a school with a big name- or being born rich.
if you take something thats been done a million times before and its spoon fed to the public by some three day old cheese head- you get this shit-
im glad I went to a big name school-big gallery and I was born really rich.
whats was this about? i didnt get it- graffitti in school? graffitti is cool.
Nu ook met beeld, video ingevoegd.
al met al toch een zelfde soort filmpje als hij al in 2003 liet zien, maar dan minder scherp wat mij betreft. vond persoonlijk deel 1 toch beduidend interessanter (nug met spuitbusje zwart door het lint in super steriel hyperwit metrostation communiceert toch nét iets anders dan nug 5 jaar later door het dolle heen in metro met bange mensen).
pffff..
added
ja sorry hoor jeroen, maar van je commentaar op een overigens van een monitor geschoten filmpje zakt mijn broek van af.
Bij dit filmpje gaat het juist om de bange mensen, en de overtreffende trap.
Je noemt Nug, maar dat is niet relevant. Het middel is misschien graffiti, maar het thema niet. thema: angst, terrorisme, psychoses?
titel ‘territorial pissing’ suggereerd toch een duidelijk andere richting dan interesse in reactie van passanten, namelijk dat het om de maker zelf gaat en zijn reflexen en territoriale ambities.
succes met je broek
Virtuele catfight! : )
Ik denk dat het met zo’n act overduidelijk over de maker gaat EN de wrijving met de plek (trein, illegaal, vandalisme) en het -direkte- publiek (geschokte treinrizigers), en dat alles vastgelegd…dus óók voor een beoogd filmpubliek.
Aangezien er een al dan niet gewild vervolg is gekomen van het geheel via de media verandert dat wel het een en ander vind ik…los van de film zelf (die zo vanzelfsprekend moeilijk te bekijken is).
Dit side-effect maakt het geheel veel gelaagder, juist ook de positie van de maker tegenover het publiek, een publiek wat opeens tig keer groter wordt en veel meer gevolgen met zich meebrengt…een soort “incognito met de billen bloot”
Ik vraag me af in hoeverre dit een “side effect” is. Iemand?
ach ja, laat ik me weer meeslepen in een internet discussie.. dom.
In ieder geval kunnen we stellen dat dit filmpje wel iets anders is dan het opplakken van een stickertje. Toch?
qua guerilla art dan he
Ligt eraan wat de maker er mee wil zou ik zeggen…en wat er opdat stickertje staat natuurlijk…en of dat dan weer voor gevolgen heeft en…en…nou ja, ik zie niet zozeer het nut van waarom dat verschil benadrukt hoéft te worden omdat je dan automatisch weer uitkomt op echt of nep, net echt of echt nep, vooral vanuit “greffutti” gezien denk ik dan. Ik vind het juist interessant WAAROM het gemaakt/gedaan wordt …guerrilla art of niet
zolang er een vraag of experiment/open einde inzit in plaat van een bevestiging van een setje do’s en dont’s heeft het mijn aandacht… dat kan een sticker zijn of een filmpje, maar net zo goed een doek of collage, wholecar of tekeningetje op een bierviltje bij wijze van..
Een filmpje is inderdaad een filmpje en een stikker niet. Als je daarintegen ‘ doelbewust’ (want daar gaat het meestal en dus ook in dit gezellig onderhoud) om, een spoor achterlaat -met bijvoorbeeld verf uit een potje of inderdaad plakfolie- maar dit vervolgens filmt, dan het resultaat een film (en geen stikker). De vraag is dan vervolgens, maar wellicht dat je te dan niet meer kan volgen, wat je dan hiermee beoogd (zoals ook hierboven ruimhartig geschetst door erosie). Of je ‘filmpje’ genoegen neemt met het ‘begrepen worden’ door louter een incrowd of dat er ook een poging in schuilt een publiek buiten die cirkel deelgenoot te laten zijn van je ideeen en/of ambities. Maar, je zit nu toch niet een filmpje van mij te vergelijken met de filmpjes van nug? Want ik zie die parralel niet zo dik hoor.
Wat een soap drama.
Het is obvious dat dit hele thema veel losmaakt. En dat terwijl die richtlijnen allang vervaagd zijn. Jammer om te constateren dat JJ z’n conclusies heeft getrokken. Alsof er een front is tussen de wij’s en de zij’s/de dommen vs de inteligentia. Ik vraag mij af of het uit een drang naar overcompensatie voortkomt bij gebrek aan achtergrond.
Algemeen beschouwend sluit ik mij aan bij dhr.Rosie’s laatste alinea.
?
Dus het is niet iets anders? allebei net zo street, guerilla, urban, fundamental?
ben het overigens ook helemaal met Heer Osie eens, maar opmerkelijk is dan wel dat bijvoorbeeld Marcus Bijlus wordt afgerekend op het niet hebben van voldoende street credibility voor het mogen gebruiken van die beeldtaal.
(waar ik overigens geen moeite mee heb).
Een splitsing in het Volksfront van de Publieke Prikkelaars? De Revolutionaire Gardes zijn verdeeld over de te volgen tactieken en methodes?
Afgescheiden hebben zich de Aaibare Stickeraars, de Radicale Doorpissers en de Open-enders..
Wat overblijft heeft zich gemeld bij de loketten van dienst als de Werkelijke Volkspartij van het Stiftje.
..ik zie het als een variatie op een thema, en dus zowel anders, verschillend, maar ook overeenkomstig. Gelukkig maar, houdt de dingen interessant nietwaar? Niet beter/slechter,meer of minder urban, hardcoorder echter,nepper of wat dan ook.
Dát is dan juist weer zo’n graffiti-manier van kijken ; )
> SS: (gebrek aan-) achtergrond is natuurlijk ook een rekbaar begrip, iedereen gelijk maar sommigen meer gelijk dan anderen? al heb je een overeenkomstige achtergrond dan nog betekent dat geen vanzelfsprekende qualiteit/gewicht in een andere discipline wel? Voorbeelden te over lijkt me..
>JS: de ware woordgoochelaar, binnenkort op een muur bij U om de hoek?
Hoe dan ook; ik zie het graag allemaal.
Oh..en die situatie met MB/OKT ging denk ik meer over materiaalgebruik vs vorm/inhoud. Het hoe en waarom van het binnenshuis gebruik van spuitverf uit bus. Maar goed.
Jezus. Wat een getyp…waar kan de factuur heen? Bedankt ieder voor een middagvullend programma!
Oh…voor de ware stalen knäéckébröd-vreters onder ons het volgende punt; echt of nep, net echt of echt nep, hoe dan ook in echt zweeds via jöétübë;
konstfack = kunstfuck?
Of is dat iets te veel knackerbrod gedacht?
Heeft ie zijn statiegeld al terug?