Beurzen Frieze en 1:54 en Soul of a Nation @ Tate Modern

LONDON CALLING

    Hans-Ulrich Obrist op Frieze London 2017 (foto: Mark Blower)

Het was weer zo ver afgelopen weekend streken de beurzen Frieze, Frieze Masters & 1:54 Contemporary Art in Londen neer… Ik was op de VIP preview dit jaar niet alleen de enige vrouw van boven de 35 jaar die met haar eigen haarkleur rondliep maar ook de enige die zonder opgespoten lippen en zonder botox gewoon lekker fronsend rond banjert.

De galeriehouders hadden zich goed voorbereid en wisten precies welke schoenen en welke horloges potentiele investeerders vertegenwoordigeden. De aanhang liep weer vol enthousiasme “selfies” te maken, het speciale thema was dit jaar “Sex Work” en de genitaliën die ruimschoots aanwezig waren diende als behang.

Ik had het dus weer helemaal niet begrepen want ik dacht werk te zien dat zou reageren op de gaande groeiende vrouwenhandel en kinderporno-industrie naar en voor het Westen, maar nee, het bleef bij de vertrouwende twintigsteeeuwse beelden van vrouwen die hun identiteit en kracht halen uit hun vagina (gaap!).

Installation view of Marian Goodman’s booth at Frieze London 2017, with Leonor Antunes’s bronze curtain sculpture in the background (foto: Mark Blower)

Betty Tompkins, Sex Work section, Frieze London 2017 (foto: Mark Blower)

Richard Saltoun, Sex Work section, Frieze London 2017 (foto: Mark Blower)

“Under the Silent Eye of Lenin”, Kiluanji Kia Henda, Frieze London 2017 (foto: Shaheen Merali)

“At work with Peter Blake”, de leukste booth van Frieze Masters London 2017

1:54 Contemporary Art in Somerset House is qua omvang prettiger om heen te gaan. Waren de kunstenaars en werken die je eerder niet zag op Frieze verfrissend, dit jaar zag je dat de succesvolle kunstenaars ingelijfd waren door Frieze en dat wat overbleef veelal een herhaling was van vorige jaren niet veel anders dus dan Frieze en daarmee is 1:54 een beurs zoals alle andere beurzen geworden en de frisse wind moet dus elders gezocht worden.

Hassan Hajjaj, 1:54 Contemporary Art Fair London 2017 (foto Shaheen Merali)

De beurzen zijn uiteindelijk een excuus om naar London te gaan en vooral ook andere dingen te zien, zoals de Soul of a Nation tentoonstelling in TATE Modern, de samenwerking van Lisson Gallery met Vinyl Factory en Boom for Real met werken van Basquiat.

Soul of a Nation: Art in the age of Black Power is een geweldige overzicht tentoonstelling van ca. zestig zwarte Amerikaanse kunstenaars zoals ik die daar nog nooit gezien heb… Veek van de kunstenaars zijn voor het eerst in Europa te zien! Wat ik er vooral goed aan vond is dat het niet verzuipt in politieke statements. Het laat een breed beeld zien van moderne en hedendaagse kunstwerken en esthetiek in de periode tussen 1963 en 1983 van figuratief tot abstractie en in alle media.

Alle van belang zijnde kunstenaars, visies en stromingen uit die tijd zijn te zien. Hoe reageer je als kunstenaar op een tijdsbeeld en op politieke sociale gebeurtenissen. Het geeft een met zorg goed doordacht en overzicht van het hele spectrum en alle verschillende standpunten van die periode.

Er is ruimte voor zelfreflectie en laat ook de verschillen, onenigheid en discussies in de zwarte kunstgemeenschap zelf zien, wat het alleen maar sterker maakt. Het maakt ook gelijk duidelijk hoe dynamisch, universeel en herkenbaar die discussies waren en zijn.

Niets meer aan doen, niet zelf gaan lopen knutselen, het is een tentoonstelling die op reis gaat dus ik zou zeggen als Nederlands museum gewoon deze tentoonstelling overnemen, eindelijk de inhaalslag maken en dan daarop verder bouwen!

En ook hier niet zelf gaan knoeien, wij hebben in Nederland ook “onze Zoe Whitley’s”: Imara Limon, Amal Alhaag, Charl Landvreugd, Stephanie Afrifa… die daar goed op verder kunnen bouwen en kunnen vertalen naar tentoonstellingen hier op het continent.

Zodat ook hier kunstenaars van Stanley Brouwn tot Remy Jungerman tot Raquel van Haver hun rechtmatige plek krijgen in de mainstream musea in Nederland naast andere Nederlandse en vooral ook internationale kunstenaars.

En voor de museum directies die zich ongerust maken over bezoekcijfers… bezoek de Tate, je kan over de hoofden lopen allemaal nieuwe publieksgroepen waar iedereen op zit te wachten!

It’s time, be woke, lets goooo!

Soul of a Nation, Carousel Change (1970) Sam Gilliam

Soul of a Nation, America the Beautiful (1960) Norman Lewis (foto: Will Gompertz/collectie Spike Lee)

Soul of a Nation, Pittsburgh Memory (1964) Romare Bearden

Soul of a Nation, Trane (1969), William T. Williams

Soul of a Nation, Injustice Case (1970) David Hammons (collectie LACMA)

Nog te zien tot 22 Oktober
Soul of a Nation
TATE Modern, London

Hierna nog te zien in Crystal Museum in Betonville en Brooklyn Museum in New York.

Sasha Dees
About Sasha Dees 149 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*