Voor de deur: boek eens een hotel. Slapen bij de kunstenaar op atelier: wakeupinart.nl
Eerste indruk: beste Art Rotterdam ooit. Het leegvegen van de benedenverdiep om daar een door Witte de With geselecteerde new art section neer te zetten heeft goed uitgepakt. Het oogt en voelt gans anders: een oase van rust.
Verkoop edities MK-Award.
1000 bierflessen bij Works | Projects. Andy Holden, Pessimism of the Intellect, Optimism of the Will
Foto’s van boekenkasten van Illy Prize winnaar Zachary Formwalt bij D+T project
Jeanine Hofland doet schaduw beamen. Rumiko Hagiwara.
Kekke zut van Edgar Leciejewski bij Galerie Parrotta. Recent nog te zien bij Making is Thinking in Witte de With. (Witte de With koos de galeries van de New Art Section op de benedenverdiep.)
Zomaar wat beton bij Sommer & Kohl. Zie website Jeroen Jacobs – vet werk.
Lizzie Fitch and Ryan Trecartin doen heden Showroom Mama, – moet ik nog gaan zien -, hier in de winkel van New Gallery.
Lekker werk Gabriele Beveridge bij Rod Barton
Met om het hoekje Michiel Ceulers en Bas van de Hurk.
Stickervellen Pascal Grandmaison bij Eponyme.
En dan de trap op naar het meer reguliere/vertrouwde aanbod: de winkeltjes vol snuisterijtjes en snuisterijen van kunstzinnige aard.
Te beginnen met een boemkanon van Atelier van Lieshout bij Grimm.
Maurits van de Laar toont trots de B-kant van fotoknipsels van Seekee Chung, het zelfmoordbos.
De koning van het karton met tape schilderen Jochen Mühlenbrink bij Gerhard Hofland.
Verrassend: een Van der Ende bij Delta.
‘Binnen’ Rob Scholte.
Wonderschone Marc Nagtzaam bij Barbara Seiler. Wat kost zo’n tekening eigenlijk?
Ron Mandos: andere plek. Zoals elk jaar met unieke ingreep en inrichting.
Marjan Teeuwen ook in de smaak meeneemeditie. Bij Cokkie Snoei.
Waar kennen we deze kunstenaar ook alweer van.
De afdeling LUID en DUIDELIJK bij Upstream.
Aukje Koks bij Diana Stigter. Die had de Illy Prize ook wel mogen winnen.
Celine Butaye bij Hoet Bekaert
Katja Mater
Martijn Hendriks
Navid Nuur, allemaal bij Martin van Zomeren.
Claudio Parmiggiani
Evariste Richer, Meessen De Clercq
Overzicht Ellen de Bruijne Projects
Eva Kotatkova, Hunt Kastner
Peggy Franck bij Marion Scharmann
Tamar Halpern, Office Baroque Gallery
Performantes bij Carlos/Ishikawa. Oscar Murillo aan de muur.
Zo van het Rijks geplukt. Xue Mu bij Gabriel Rolt.
Opmerkelijk: waar het eerdere jaren dringen was bij de bar, was het de opening dit jaar nagenoeg uitgestorven. De drie doldwaze dagen bij de Bijenkorf zijn aanmerkelijk drukker, een doordeweekse dag bij Witte de With is rustiger.
Alle ruimte in de paden, alle plek tot versnaperen.
Wellicht een keuze door een scherper uitnodigingsbeleid, de openingskaarten waren schaarser. En met drie min of meer tegelijkertijd openende sidebeurzen logischerwijs ook spreiding van volk.
Nog tot zondag.
(Next/planning:
Vanmiddag: Re:Rotterdam, vrijdag: RAW en Paviljoen Rotterdam, zaterdag ‘de rest’, zondag overzicht/hoogtepunten.)
Voor de New Art heeft Witte de With concreet de kunstenaars gekozen, niet alleen de galeries…
Ik vond het persoonlijk een wat mindere editie dit jaar. De verandering beneden is inderdaad geslaagd en het het aantrekken van meer buitenlandse galeries ook. Maar trof in veel gevallen de bekende paarden in hun oude stallen (o.m. Onrust, Hofland, Cokkie Snoei).
Dat Object wat breder van opzet is doet hun levensvatbaarheid goed, al zakt de kwaliteit soms wat in. Het ontstaan van meerdere volwassen side-events is een (positief) teken aan de wand. Al heb ik deze (nog) niet kunnen bezoeken.
Samenvattend; nog steeds de beste beurs voor hedendaagse kunst (en design) in Nederland.
… bij Marion Scharmann is Peggy Franck.
Ik vond RAW nog de beste..
Een prachtstunt van Bob Smit!
(Maar ik ben dan ook sterk bevooroordeeld.) ;-)
Veel dezelfde favorieten. Topstuk : Celine Butaye. Prachtig mooi. Vond de sfeer een beetje vlakjes, maar de presentaties veel beter, niet allemaal trouwens.
Re:dansvloer was Re:te goed!
Morgen BuroRotterdam en HWW voor de nieuwe cocktail en boeken!!!
@Wytske
Dank, ingevoegd
@Gritta
Dat WdW de kunstenaars heeft uitgezocht wist ik niet, vind ik haast vreemd. Dat gaat een stap verder dan galerieselectie.
@gullibleskeptic
Bovenverdiep is idd vergelijkbaar met eerdere jaren. Toch zet zo’n binnenkomst de toon. Over de New Art section ben ik heel positief. Echte favorieten/hoogtepunten van de etage heb ik (nog) niet.