DOCUMENTA 15: Another Alice Yard Exchange, part 9

Documenta 15

Uw verslaggever op rapportage

Mijn eerste residentie bij Alice Yard in Trinidad was eind 2011 en daar stelde Christopher Cozier me, onder andere, voor aan jonge kunstenaars Luis Vasquez la Roche en Alicia Milne (momenteel in Beijing, China). Ik nodigde ze uit voor een residentie in Amsterdam in de zomer van 2013 (mede mogelijk met een mobility grant van Prins Clausfonds en ondersteuning van het Ministerie van Cultuur in Trinidad). Het was hun eerste bezoek aan Europa waar ze de Venetië Biënnale bezochten en onder meer Raquel van Haver en Sharelly Emanuelson ontmoetten die beide later ook weer naar Alice Yard gingen. Tien jaar later zitten Vasquez la Roche en ik samen in de documentafifteen residentie van Alice Yard in WH22. Het kan zo verkeren…

Cozier beschreef mij in een talk over Entangled Species als iemand met een carrière die bestaat uit het aaneenrijgen van “happy accidents” waar een continue groeiend netwerk en werk mogelijkheden voor dat netwerk uit is ontstaan. Cozier: “Een typische Sasha email is Hoi…, ik stel je voor aan … Door de jaren heen vertrouwen we op de waarde en het belang van deze korte emails en de connecties die ze daarmee maakt. Als je reageert op haar emails ontstaat er altijd weer iets bijzonders waar zij zelf vaak niet meer bij betrokken is/hoeft te zijn, wat dan weer tot iets anders leidt en zo voort.”

Collega Frits Dijcks n.a.v. een interview over Entangled Species bij Alternative Art Guides in Billytown omschreef het als “het grote belang van informele contacten en uitwisseling voor de hedendaagse kunstsector, en de olievlekwerking die uitgaat van informele uitwisselingen. In onze West-Europese neiging naar professionalisering, institutionalisering, vergaderen, beleidsplannen en communicatiestrategieën wordt nogal eens vergeten dat het uiteindelijk om intermenselijk contact en wederzijdse interesse gaat.” (jegensentevens.nl/2022/07/back-to-normal-or-be-alternative)

Luis Vasquez la Roche ontving sindsdien een Fullbright MFA studiebeurs (2018-2020) en doceert hij, online vanuit Trinidad, als ast. Professor op de George Mason University in Virginia en werkt aan zijn autonome praktijk, afgelopen juli dus in Kassel. Hij gebruikt de media sculptuur en performance (waar de sculpturen soms als props dienen) die voortleven als video-installaties en foto’s. De werken hebben een verbinding met de geschiedenis van Trinidad, de trans-Atlantische mensenhandel, imperialisme en transnationaal kapitalisme. Hij gebruikt materialen zoals suiker en olie die refereren naar de geschiedenis en de invloed die dat nog steeds heeft in het heden maar het werk vertaald de geschiedenis altijd naar het nu vanuit kracht. Zijn insteek is altijd hoop, weerstand en veerkracht. In documentafifteen maakte hij sculpturen, vertoonde videowerk en deed twee publieke performances voor Fridericianum en op het dak van Grimmweldt.

Luis Vasquez la Roche – How to Jump a Rope the right way

Luis Vasquez la Roche – sculpturen in WH22

Cozier staat bekend als een kunstenaar die graag zijn netwerk deelt met andere kunstenaars uit de regio, vooral ook jonge beginnende kunstenaars. Waar mogelijk neemt hij als hij uitgenodigd wordt voor grotere kunst evenementen zoals Miami Basel kunstbeurs of Berlin Biënnale werken en waar mogelijk ook de jonge kunstenaars mee om ze zo een internationaal erkend platform te geven wat bijdraagt aan hun CV. Luis Vasquez la Roche werd hierdoor geinspireerd en deed in zijn residentie voor documentafifteen hetzelfde en presenteerde Video Caribx. Een programma waarin hij iedere dag werken van een aantal videokunstenaars uit verschillende landen in het Caribisch gebied vertoonde en het publiek in Europa daarmee kennis kan maken. Vanuit Nederland koos hij bijvoorbeeld de opkomende kunstenaar Natusha Croes die er bewust voor kiest (hoewel ze het zichzelf niet makkelijk maakt, ze had er ook voor kunnen kiezen om in London te blijven na haar masters bij Goldsmiths, University of London) om haar steeds internationaal wordende praktijk dan maar langzamer maar wel gestaag in en vanuit Aruba op te bouwen. ‘Kuddo’s to her’!

Video Caribx selectie en conversatie van Luis met het publiek over de verschillende werken en kunstenaars.

Alice Yard brengt documentafifteen ook “bij de mensen thuis” met “Hand to Hand” een satelliet programma met gesprekken, voordrachten, presentaties en waar de werken met een score niet alleen in Kassel maar ook in Port of Spain uitgevoerd worden in en rond Belmont in de Granderson locatie. De afgelopen maand bijvoorbeeld “score voor een processie” van Marlon Griffith (in Trinidad geboren maar woont en werkt nu in Japan). Ook het toofprint project in samenwerking met Trafohaus in Kassel wordt gepresenteerd in Port of Spain met kunstenaars die uit de hele regio komen. Zo maakt Europa niet alleen kennis met kunstenaars uit de Caribische regio en waarom dat van belang is voor of kan zijn in Europa en de kunstgemeenschap hier maar de Caribbische regio ook met documenta een kunst evenement in Kassel en wat dat dan is wat het belang is of kan zijn voor de regio en de kunstgemeenschap in het Caribisch gebied. Alle evenementen in Kassel worden live gestreamd in Trinidad en omgekeerd zodat de conversaties over de internationale kunst ook daadwerkelijk internationaal gevoerd worden en het geen Europees feestje blijft.


Hand to Hand

Toofprints in Port of Spain en Kassel, Robin Clare (Jamaica) en Simon Tatum (Kaaimaneilanden)

Wordt misschien vervolgd in september…

ALICE YARD:
Alice Yard is een hedendaagse kunstruimte en netwerk. Alice Yard wordt beheerd en samengesteld door architect Sean Leonard, kunstenaar/curator Christopher Cozier, schrijver en redacteur Nicholas Laughlin en ontwerper Kriston Chen in samenwerking met een evoluerend groeiend internationaal netwerk van kunstenaars, curatoren en andere creatieve partners.

In Documenta zijn wisselend steeds vier kunstenaars / kunst professionals aan het werk, naast opeenvolgend Leonard (juni), Cozier (augustus), Chen (augustus/september) en Laughlin (september), gelijktijdig opeenvolgend negen kunstenaars in residentie: Blue Curry (12 juni – 3 juli), Louis Vasques Le Roche (3 – 22 juli), Nicole Cecilia Delgado & Amanda Hernandez (6 – 18 juli), Shannon Alonzo (19 – 31 juli), Versia Harris (1-14 augustus), Michelle Eistrup (14-28 augustus), Bruce Cayonne (15 augustus – 10 september) en Ada M. Patterson (10 -25 september).

Daarnaast een groeiende ad-hoc in te vullen groep van maximaal 2 kunstenaars en/of kunstprofessionals zoals Richard Fung, Jina Yimenez (juni); ikzelf (juni & juli); Natalie Josten, Patricia Encarnacion, Russel Campbell, Karen Olivier (juli), Kenny Bailey, Richard Williams, Razia Barsati, Tessa Mars, Irenee Shaw, Anders Juhl, Clara Brandt, Magda Buczek (augustus) Raquel Vasques La Roche (augustus & september) en Third Horzion filmfestival (september).

Out of Place: Alice Yard presenteert verder kunstenaars uit de Caribbean die niet in Kassel zijn maar werk meegenomen wordt door AIR’s of die scores insturen die dan uitgevoerd worden door degenen die op dat moment in Kassel zijn. Participerende kunstenaars tot op dit moment: Belkis Ramirez, Oneika Russell, Tamara Tam Cruickdhank, Engel Leonardo, Heino Schmid, en Marlon Griffith. Veel van deze werken worden op een ander moment ook weer in Port of Spain vertoond in een satelliet programma wat de kunst en documentafifteen “bij de mensen thuis brengt.”

In documentafifteen Kassel werkt Alice Yard in en samen met diverse locaties en collectieven: El Warcha (Christopher Cozier, Kriston Chen/Moko Jumbie, Sean Leonard), Fridericianum (Luis Vasquez la Roche), Grimmweldt museum (Blue Curry, Luis Vasquez de la Roche, Versia Harris), Gudskul/Fridericianum (Kriston Chen/Moko jumbie) Lumbung Press (La Impersora, Nicholas Laughlin, Toofpress), Lumbung Publishers (La Impresora), ruruhaus (Bruce Cayonne) Trafohaus (Toofprints, Richard Williams) en WH22 (residentie en project ruimte voor de Alice Yard kunstenaars).

Meer over Alice Yard: aliceyard.blogspot.com
Hashtags: #AliceYardD15 #ayardexchange #documentafifteen #ruangrupa

DOCUMENTA FIFTEEN INFORMATIE:

Curator/artistieke leiding
Het kunstenaarscollectief ruangrupa uit Jakarta Indonesië heeft de artistieke leiding van de vijftiende editie van Documenta. De normen, waarden en ideeën van Lumbung (Indonesische term voor een gemeenschappelijke rijstschuur) zijn het fundament van deze editie. De praktijken van de veertien geselecteerde kunstcollectieven en kunstenaars zijn gebaseerd op principes als collectiviteit, gemeenschappelijke verdeling van middelen en gelijke toewijzing.

lumbung werkgroepen:
lumbung Publishers, lumbung Film, lumbung Kios, lumbung Press (in Documenta Halle), lumbung members, lumbung.space (online platform), lumbung Radio (24/7 gedurende de 100 dagen van D15), en lumbung Indonesia.

Diverse locaties
Kassel, Duitsland
W: documenta-fifteen.de/en

18 juni – 25 september 2022

Openingstijden:
10AM – 8 PM

Toegang:
Dagkaart: 27 euro
2 dagen-kaart: 45 euro
Vrije toegang hele periode: 129 euro

REIS TIP: 9 euro!
In de maanden juni, juli en augustus in Duitsland wil reizen, kan dat voor 9 euro per maand, meer informatie: www.bahn.com/en/offers/regional/9-euro-ticket-en

About Sasha Dees 294 Articles
Verbinder. Wereldburger; Onafhankelijk curator en producent; Focus op Internationaal, Innovatief, Inclusief en Interdisciplinair. Schrijft o.a. voor Trendbeheer, Africanah en ARC Magazine. www.sashadees.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*